راه های افزایش سوخت و ساز بدن برای لاغر شدن| متخصص تغذیه تهران

افزایش سوخت و ساز  | به عبارت ساده، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن مقدار انرژی یا کالری است که بدن ما برای عملکرد روزانه به آن نیاز دارد. هرچه متابولیسم شما سریع‌تر باشد، کالری یا انرژی بیشتری در طول فعالیت‌های روزانه می‌سوزانید. هنگامی که این فرآیند تولید، ذخیره و انتقال نیرو از بین برود، بدن شما ممکن است در برابر عدم تعادل متابولیک آسیب پذیر شود که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. دیابت یک مثال کلاسیک از ناتوانی بدن در متابولیسم مناسب قند خون است.

بنابراین نگه داشتن متابولیسم خود در یک نرخ سالم برای عملکردهای روزانه بسیار مهم است. ورزش و تمرینات قدرتی نقش کلیدی در افزایش سوخت و سازن بدن برای لاغر شدن دارند، به خصوص با افزایش سن.

متابولیسم مردان معمولاً ۱۰ تا ۱۵ درصد سریعتر از متابولیسم زنان است، عمدتاً به این دلیل که مردان توده عضلانی بیشتری دارند ؛ بنابراین متأسفانه زنان باید کمی بیشتر تلاش کنند تا نتایج مشابه را ببینند.

همراه ما باشید با مطالب پیشنهادی از  متخصص تغذیه تهران دکتر مریم سبکتکین

متخصص تغذیه تهران | ورزش کردن

بیشتر ورزش کنید .

تمرینات اینتروال را به برنامه کاردیوی خود اضافه کنید و در زمان کمتری کالری بیشتری بسوزانید. مثلاً یک دقیقه بدوید، سپس دو دقیقه پیاده روی کنید. این الگو را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تکرار کنید.

پیشنهاد مطالعه
مراجعه به متخصص تغذیه در تهران

وزنه بزنید .

توده عضلانی را به بدن خود اضافه کنید، اینگونه حتی در زمان استراحت نیز می‌توانید کالری بیشتری بسوزانید. در انتخاب وزنه‌ها مطمئن شوید که یک روال قدرتی کل بدن را انتخاب کرده‌اید.

وعده‌های غذایی به خصوص صبحانه را حذف نکنید .

شما باید کوره را روشن نگه دارید! حذف وعده‌های غذایی به هر دلیلی به چرا لاغر نمی شویم شما دامن خواهد زد.

غذاهای چربی سوز بخورید.

ثابت شده است که مواد چربی سوز مانند پروتئین، فلفل تند و چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز بدن برای لاغر شدن می‌شوند. در هر وعده غذایی نوعی از این غذاها به ویژه پروتئین را مصرف کنید. پروتئین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است: هضم آن کالری بیشتری نسبت به سایر غذاها دارد و همچنین به بدن کمک می‌کند تا بافت عضلانی بدون چربی را بسازد.

هر شب خوب بخوابید.

مطالعات نشان داده‌اند که کمبود خواب بر فعالیت در لوب پیشانی مغز تأثیر می‌گذارد که ممکن است کنترل تکانه و توانایی تصمیم‌گیری شما را کاهش دهد.

متخصص تغذیه تهران | تغذیه مناسب بدنسازی برای ورزشکاران

میوه هایی که سوخت و ساز بدن را بالا می برد :

برخی از میوه‌ها حاوی ترکیباتی هستند که به کاهش چربی بدن کمک می‌کند. میوه‌هایی مانند سیب، گریپ فروت و هندوانه که در دسترس عموم قرار دارند، از این دست میوه‌ها هستند. ریواس نیز که به نظر جزو سبزیجات است، حاوی ترکیباتی است که به سوخت و ساز بدن برای لاغر شدن کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه
نقش مواد غذایی در تغذیه افراد مبتلا به سرطان

چرا با ورزش لاغر نمی شویم؟

دانشمندانی که این موضوع را مطالعه می‌کنند موافقند که بیشتر ما کالری‌های از دست رفته در ورزش را با خوردن بیشتر، حرکت کمتر یا هر دو جبران می‌کنیم. اگر شروع به از دست دادن چربی کنیم، میزان متابولیسم در حال استراحت نیز ممکن است کاهش یابد. همه اینها ما را به سمت تعادل انرژی مثبت که در غیر این صورت به عنوان افزایش وزن شناخته می‌شود، برمی‌گرداند.