کاهش فشار خون و قند خون با توصیه‌های تغذیه‌ای

در مطلب امروز از سایت مریم سبکتکین کارشناس رژیم آنلاین و رژیم درمانی اصفهان قصد داریم تا با روش های کاهش فشار خون و قند خون با توصیه‌های تغذیه‌ای بپردازیم. پس تا انتهای مطلب را مطالعه کنید و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

  1. استفاده از رژیم غذایی کم سدیم، پر پتاسیم و پر فیبر در کاهش فشار خون نقش موثری دارد.
  2. کاهش وزن تدریجی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا به کاهش فشار خون مینیمم و ماکزیمم کمک می‌کند.
  3. بیماران مبتلا به پر فشاری خون بهتر است بیشتر از غذاهای خانگی استفاده کنند، چون غذاهای صنعتی و آماده دارای نمک فراوان هستند.
  4. افراد هنگام طبخ غذا برای بهبود طعم غذاها می‌توانند از آب نارنج، آب لیمو و انواع ادویه‌ها مانند آویشن و پونه استفاده کنند و مصرف نمک هنگام طبخ غذا را محدود کنند.
  5. جهت مصرف پنیر از نوع کم نمک پنیر انتخاب شود و پنیر مصرفی از قبل در آب گذاشته شود تا نمک آن کم شده و بعد مصرف شود.
  6. روغن‌های مایع و گیاهی فاقد سدیم هستند، بنابراین توصیه می‌شود که برای طبخ غذا از این‌ها استفاده کنند.

مصرف مواد غذایی پر نمک مانند خیارشور، انواع کنسروها، زیتون پرورده، دوغ‌های صنعتی، آجیل‌های شور، ماهی‌های دودی، سس گوجه‌فرنگی و سوسیس و کالباس محدود شود. توصیه می‌شود بر چسب‌های غذایی حتما مطالعه شوند. هر ماده غذایی که روی بر چسب آن ذکر شده است که بیشتر از ۶/۰ گرم سدیم یا ۵/۱ گرم نمک دارد، پر نمک محسوب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
با میوه های تابستانی چاق کننده آشنا شوید

ابتلا به دیابت و قند خون بالا یکی دیگر از عوامل خطر بیماری‌های قلبی – عروقی

در بیماری دیابت یا به اصطلاح قند خون بالا، بدن قادر نیست که از قند موجود در رگ‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده کند (به دلیل ترشح ناکافی انسولین یا مقاومت به انسولین یا هر دوی این موارد). قند بالا در رگ‌ها رسوب می‌کند و سبب بیماری‌های قلبی – عروقی و اختلال خونرسانی به ارگان‌ها و بافت‌های مختلف می‌شود.

توصیه‌هایی برای کنترل قند خون

به بیماران دیابتی توصیه می‌شود که در برنامه غذایی روزانه خود مقادیر زیادی سبزی دارای فیبر قرار دهند. در صورتی که بیماران دیابتی اضافه وزن دارند و یا چاق هستند، کاهش تدریجی وزن بدن زیر نظر متخصص تغذیه به خصوص کاهش چربی شکمی به کنترل بهتر قند خون کمک می‌کند. یک نکته مهم تغذیه‌ای در بیماران دیابتی آموزش شمارش کربوهیدرات و تنظیم درست میزان کربوهیدرات موجود در وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها می‌باشد تا قند خون به درستی تنظیم شود.

  • فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهند (افزایش فعالیت فیزیکی سبب کاهش مقاومت به انسولین می‌شود).
  • پس به طور خلاصه می‌توان گفت با انجام موارد زیر می‌توان سیستم قلبی – عروقی سالم‌تری داشت:
  • استفاده از منابع غذایی حاوی فیبر تاثیر زیادی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی دارد.
  • انجام فعالیت فیزیکی مداوم متناسب با سن و جنس نیز در پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی نقش دارد.
  • کنترل چربی خون، قند خون، فشار خون و وزن از عوامل بسیار مهم بعدی می‌باشد.
  • ترک دخانیات و سیگار بسیار کمک‌کننده می‌باشد و به ترمیم سیستم قلبی- عروقی کمک می‌کند.
  • درمان بیماری‌های زمینه‌ای مانند اختلال هورمون‌های تیروئید و کم‌خونی در سلامت قلب و عروق نقش دارد.
  • قرار دادن مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مانند سیر، انواع کلم، انواع توت و تمشک و … در برنامه غذایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی نقش دارد.
  • مصرف مواد غذایی حاوی گروه‌های ویتامین (B6, B9, B12) برای سلامتی قلب و عروق مهم است.
  • مصرف مواد غذایی حاوی کوآنزیم کیوتن را در برنامه غذایی خود قرار دهیم (ماهی، گردو، کنجد، تخم‌مرغ محلی، پرتقال و توت‌فرنگی)
پیشنهاد مطالعه
انواع میان وعده مناسب برای زمان بارداری

مریم سبکتکین کارشناس تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر :

قلب سالم با داشتن راهنمای غذایی

رژیم غذایی مناسب در دوران شیمی‌درمانی

تغذیه مناسب در سرطان