اثرات جانبی رژیم های گیاه خواری

کمبود پروتئین یا آمینواسیدها

پروتئین ها به شکل گیری عضله ها کمک می کند ، برای سلامت سلولی ، بهبود متابولیسم و افزایش ایمنی بدن نیاز است.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 به طور قابل ملاحظه ای در گوشت های مرغ ماهی گوشت قرمز تخم مرغ و لبنیات وجود دارند
که نبودن این مواد در رژیم های گیاهخواری می تواند مشکل ساز باشد.
بنابراین توصیه می شود افرادی که از رژیم های vegetarian یا vegan دارند از مکمل های ویتامین B12 استفاده کنند.

افزایش مصرف فیتیک اسید

حبوبات بخش زیادی از رژیم غذایی گیاهخواری را در بر می گیرند فیتیک اسید ( یک antinutrient می باشد)
که در  برخی از حبوبات و دانه ها مانند سویای خام ، عدس و ماش وچود دارد مانع جذب مواد مغذی مانند کلسیم می شود
و ترشح برخی آنزیم های حیاطی برای هضم  می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل از جوانه حبوبات مانند جوانه ماش ، عدس و … استفاده کنید

اثرات جانبی رژیم های گیاه خواری

مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات

برخی از افراد در رژیم های گیاهخواری قند و کربوهیدرات زیادی مصرف می کنند و این موجب افزایش وزن می شود.
برای جلوگیری از این وضعیت باید برنامه غذایی خود را به گونه ای بچینید که به میزان مناسبی کربوهیدرات مصرف کنید.
البته دقت کنید که باید از کربوهیدرات های پیچیده ( Complex Carbohydrates )
مانند آرتیشو ، کینوا ، کلم بروکلی ،دانه کتان و … بیشتر استفاده کنید تا بتوانید وزن خود را کنترل نمایید.

پیشنهاد مطالعه
پیشگیری از گرفتگی عروق با تغذیه‌ مطلوب

خستگی و کمبود انرژی

به علت موجود نبودن مواد گوشتی در رژیم های گیاهخواری موجب کمبود ویتامین های خاصی مانند
ویتامین های گروه B  یا مواد مغذی دیگر
(برخی ازدرشت مغذی ها) مانند روی می شود که در نهایت منجر به احساس خستگی و بی حالی می گردد.

کاهش توانایی عضله سازی

به علت فقدان پروتئین های حیوانی در این نوع رژیم ها توانایی عضله سازی بسیار پایین
می آید و این رژیم برای ورزشکارانی که هدف عضله سازی را پیگیری می کنند رژیم مناسبی نیست و نمی تواند در این روند به آنها کمک کند.
اگر هدف شما عضله سازی است باید در هر روز به جای سه وعده غذایی با حجم بالا ۵ وعده غذایی با حجم کمتر مصرف کنید
و این وعده ها باید حاوی درشت مغذی ها باشند (مواد غذایی با پروتئین های با کیفیت ، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های سالم).


خانم مریم سبکتکین

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

(عضو هیات مدیره انجمن تغذیه اصفهان)

ارتباط تلگرام @s_diet

پیج اینستاگرام :

rejim_darmani_saboktakin