راه های پیشگیری از دیابت : “دیابت یک قاتل است، کنترل آن قبل از اینکه خیلی دیر شود بسیار حائز اهمیت است. دیابت علاوه بر تشدید اختلالات روانی مانند افسردگی، خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز افزایش می دهد، به طور معمول، دو نوع بیماری دیابت وجود دارد، دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲.

 

بر اساس تحقیقات، دیابت نوع ۲ در طبیعت قابل درمان تر و قابل پیشگیری تر از دیابت نوع ۱ است. اما قطعاً این بدان معنا نیست که دیابت نوع ۱ مضر نیست. اگر وضعیت دیابت در مرحله اولیه کنترل نشود، پیامدهای آن کاملاً مرگبار است. در چند مورد نادر، امکان از دست دادن زندگی نیز وجود دارد.

دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر از مردم در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. موارد کنترل نشده می تواند باعث کوری، نارسایی کلیه، بیماری قلبی و سایر مشکلات جدی شود. قبل از اینکه دیابت مشخصاً تشخیص داده شود، دوره ای که میزان قند خون بالا است به عنوان پیش دیابت شناخته می شود.

اگر چه عوامل مشخصی وجود دارد که نمی توانید تغییر دهید، مانند ژن، سن یا الگوها و رفتارهای گذشته اما رژیم غذایی دیابت از اقداماتی است که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و پیشگری از دیابت در نظر داشته باشید.

 

دیابت اساساً یک بیماری است که بدن شما از تولید یا استفاده از انسولین به اندازه کافی جلوگیری می کند. انسولین یک هورمون است که در حمل و نقل انرژی (زمانی که غذا تبدیل به قند یا گلوکز تولید می شود) به سلول ها کمک می کند. انسولین یک جزء کلیدی است که به سلول ها می گوید دروازه های خود را باز کرده و قند را دریافت کنید. هنگامی که این هورمون در مقادیر مورد نیاز تولید و یا استفاده نمی شود، محتوای قند افزایش می یابد و از این رو دیابت اتفاق می افتد.

غذاهای خاصی وجود دارند که باعث افزایش نگهداری قند در بدن می شوند، که اگر از مصرف آنها اجتناب شود، می توان از بروز دیابت جلوگیری نمود. در زیر به نکاتی درخصوص رژیم غذایی دیابت می پردازیم:

  • در رژیم غذایی دیابت باید چربی ها را عاقلانه انتخاب کنید: در میان وعده به جای چیپس یا کراکر از گردو یا دانه ها استفاده کنید و یا غلات را به صبحانه خود اضافه کنید. از چربی اشباع شده که در محصولات بسته بندی شده وجود دارد و غذاهای آماده بیرون اجتناب کنید. اجتناب از چربی های در رژیم غذایی کاهش چربی خون نیز رعایت می شود.
  •  برای رژیم غذایی دیابت به جای سرخ کردن غذا از جوشاندن، پختن، کباب کردن و یا بخار پز کردن استفاده کنید.
  • آووکادو را به ساندویچ ها و سالاد اضافه کنید.
  • استفاده از روغن زیتون برای سالاد، سبزیجات و بادمجان پخته شده یا غذاهای پاستا.
  • در رژیم غذایی دیابت گوشت قرمز را با مرغ، تخم مرغ، ماهی و منابع گیاهی غنی از پروتئین جایگزین کنید.
  • از لبنیات استفاده کنید و ماست کم چرب را انتخاب کنید.
  • شکر وکربوهیدرات های تصفیه شده را از رژیم غذایی دیابت خود حذف کنید. خوردن غذاهایی که در آنها ازکربوهیدرات های تصفیه شده و قند استفاده شده است، موجب افزایش قند خون می شود که در طول زمان می تواند منجر به دیابت شود. رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات را دنبال کنید. اجتناب از این غذاها در رژیم غذایی دیابت ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.
  • آب را در رژیم غذایی دیابت به عنوان نوشیدنی اصلی و اولیه خود قراردهید، آب آشامیدنی به جای سایر نوشیدنی ها ممکن است به کنترل قند خون و سطح انسولین کمک کند، بنابراین خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.
  • بهینه سازی سطح ویتامین D: خوردن غذاهایی با ویتامین D بالا یا مصرف مکمل ها در رژیم غذایی دیابت می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.
  • میزان مصرف غذاهای فرآوری شده خود را در رژیم غذایی دیابت کم کنید، کاهش میزان غذاهای فرآوری شده و تمرکز بر تمام غذاهایی که اثرات محافظتی روی سلامتی دارند ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.
  • یک رژیم غذایی با فیبر بالا به عنوان یک رژیم غذایی دیابت مناسب تلقی می شود، مصرف یک منبع فیبر خوب در هر وعده غذایی می تواند به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند که ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.
  • در رژیم غذایی دیابت خود نوشیدن قهوه یا چای البته بدون قند را فراموش نکنید، نوشیدن قهوه یا چای ممکن است به کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.
  • گنجاندن گیاهان طبیعی در رژیم غذایی دیابت را فراموش نکنید.
پیشنهاد مطالعه
رژیم کتو یا کتوژنیک چیست؟

 

راه های دیگر پیشگیری از بروز دیابت علاوه بر رعایت رژیم غذایی دیابت شامل موارد زیر است:

  • بررسی و انجام آزمایشات متعدد برای اطمینان از این که وضعیت شما تحت کنترل است، لازم و ضروری است. همچنین بسیاری از دستگاه های دستی سطح قند خون در بازار وجود دارند که اندازه گیری سطح قند و اقدامات احتیاطی لازم را برای شما تسهیل می‌کند.
  • اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، باید یک رژیم غذایی دیابت را انتخاب کنید که به کمک آن وزن خود را نیز کاهش دهید، وزن بیش از حد، به ویژه در ناحیه شکمی، احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. از دست دادن وزن ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. از دست دادن حدود ۵ تا ۱۰ درصد وزن کلی بدن شما می تواند به  طور قابل توجهی در کاهش قند خون، کلسترول بد و کنترل فشار خون کمک کند. اگر به تازگی متوجه شده اید که دیابت دارید، هیچ وقت دیر نیست، تغییر شیوه زندگی و رعایت یک رژیم غذایی دیابت می تواند به طرز چشمگیری خطرات ابتلا به انواع دیابت را کاهش داده و سبب پیشگیری از دیابت شود.
  • ترک سیگار: سیگار کشیدن به شدت با خطر ابتلا به دیابت ارتباط مستقیم دارد، به خصوص در افراد سیگاری شدید، نشان داده شده است که ترک سیگار این خطر را در طول زمان کاهش می دهد، پس توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ابتلا به دیابت علاوه بر انتخاب یک رژیم غذایی دیابت باید استعمال دخانیات را نیز کنار بگذارید.
  • ورزش روزانه می تواند به شما در مدیریت وزن کمک کند و همچنین ممکن است حساسیت انسولین را بهبود بخشد. شما می-توانید با قدم زدن برای حدود ۳۰ دقیقه در روز (یا برای سه جلسه ۱۰دقیقه ای که در آن ساده تر است) شروع کنید. سعی کنید دوچرخه سواری، شنا، و یا هر فعالیت بدنی منظم و پایدار با شدت متوسط که باعث عرق کردن و سخت تر نفس کشیدن می شود را تمرین کنید. این فعالیت های ساده را در کنار رژیم غذایی دیابت خود بخشی از زندگی روزمره خود قرار دهید.
پیشنهاد مطالعه
کدام مواد غذایی را باید قبل از ورزش کردن مصرف کنیم ؟

خانم مریم سبکتکین

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

ارتباط با ما از طریق تلگرام @s_diet

کانال تلگرام:

 @sabodiet

پیج اینستاگرام :

rejim_darmani_saboktakin

برای اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس باما سایت مراجعه نمایید.