رژیم غذایی زون

رژیم زون توسط دکتر بری سیرز ساخته شده است. قسمت اصلی و مهم این نوع رژیم، تناسب بین مواد مغذی میباشد، که در این رژیم مورد استفاده قرار میگیرد. رژیم غذایی زون دارای فرمول ۴۰٪ کربوهیدرات،۳۰% پروتئین و ۳۰٪ چربی (گاهی اوقات به نام ۴۰:۳۰:۳۰) است. این دستور را باید در هر وعده غذایی دنبال کنید و  بعضی از آنها، بعنوان رژیم غذایی مناسب محسوب میشوند.
بزرگترین انتقادی که از  این رژیم غذایی گرفته میشود این است که پیروی از آن بسیار پیچیده است.

رژیم زون، به “میزان غذا” مربوط میشود و شامل کاهش مصرف کربوهیدرات به جای مصرف کم کربوهیدرات میباشد.
به این معنی که فرد به طور متوسط مصرف کربوهیدرات ها را در رژیم غذایی خود به حدود ۵۰-۶۰ درصد میرساند درحالیکه فردی که این نوع رژیم را میگیرد، مصرف کربوهیدرات ها را به۴۰ درصد میرساند.

نکته خوبی که در مورد رژیم زون وجود دارد این است که ترکیبی از تمام مواد مغذی را در هر وعده غذایی میتوان مصرف کرد و بر  خطرات مصرف کربوهیدرات های فرآوری شده  مانند پاستای سفید و نان و غیره تأکید دارد.

پیشنهاد مطالعه
نکات مهم برای تغذیه در فصل گرما

شرح جزئیات رژیم زون

نگاهی دقیق تر به رژیم زون نشان میدهد که رژیم غذایی شامل مصرف کربوهیدرات کم با سطح کمی از کالری، ممکن است در بعضی موارد خیلی پایین باشد. ورزش جزء دستور رژیم نیست (اما همیشه توصیه میشود). این رژِیم به نظر پیچیده، نیاز به تعهد و نظم و ترتیبی در اجرای خود دارد. همچنین گرفتن این رژیم غذایی ، ممکن است مشکلاتی را برای خوردن غذا با خانواده و دوستانتان بوجود بیاورد.

رژیم زون به بسیاری از افراد در بهبود سلامت عمومی (نه فقط کاهش وزن) کمک کرده است.
با توجه به سطوح پروتئین مصرفی، این رژیم غذایی ممکن است به افزایش کمک کند (اما فقط با وزن مناسب و تمرین ورزشی). با این حال این تذکر لازم است که این مقدار کالری برای یک فرد اکتیو و  فعال بسیار کم است.

رژیم زون  پیچیده است و دارای فهرست قابل توجهی از غذاهای ممنوعه میباشد.


خانم مریم سبکتکین

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

(عضو هیات مدیره انجمن تغذیه اصفهان)

ارتباط تلگرام @s_diet

پیج اینستاگرام :

rejim_darmani_saboktakin