رژیم غذایی پالئو

رژیم غذایی پالئو (پارینه سنگی)

رژیم غذایی پارینه سنگی –که اغلب تحت عنوان رژیم پالئو یا رژیم غارنشینی شناخته می‌شود- تنها از غذاهایی که انسان‌ها میلیون‌ها سال پیش روی زمین مصرف می‌کردند، تشکیل می‌شود بطوری که ماهی، گوشت بدون چربی، میوه‌جات، سبزیجات غیر نشاسته‌ای و میوه‌های مغزدار مورد استفاده قرار می‌گیرند
اما از سبزیجات نشاسته‌ای، مواد لبنی، حبوبات و غذاهای فراوری شده اجتناب می‌شود.
به علت دستورالعمل‌های ساده، تمرکز بر محصولات سرشار از مواد مغذی و تاکید بر ورزش، رژیم پالئو دارای
طرفداران وفاداری است که عقیده دارند این رژیم نه تنها موجب کاهش وزن می‌گردد بلکه به سالم‌تر ماندن بدن نیز کمک می‌کند.
هرچند برخی دیگر می‌گویند که نتایج طولانی مدت این رژیم هنوز ثابت نشده و حفظ آن نیز دشوار است.

مزایای پنهان رژیم غذایی پالئو

هر چند همان‌ طور که گفتیم تحقیقات جامعی درباره تاثیرات مثبت این رژیم انجام نشده‌ است، اما با توجه به حذف کامل غذاهای فرآوری‌ شده از سبد خوراکی افراد می‌توان انتظار آثار بسیار مثبت آن در سلامت و زندگی افرادی که از این رژیم استفاده می‌کنند را داشت.
تحقیقات نشان‌داده که حدود ۷۵% از نمک اضافی مصرفی آمریکایی‌ها از غذاهای آماده ناشی
می‌شود، روندی که در کشور ما هم رو به افزایش است و
به همین نسبت میزان نمک و افزودنی‌ های شیمیایی مصرفی ما را هم زیاد کرده است.
همچنین تاثیر استفاده مداوم از غذاهای نیمه‌ آماده و فرآوری‌ شده در کاهش طول عمر افراد هم به اثبات رسیده‌ است.

پیشنهاد مطالعه
مواد غذایی مضر برای چربی خون بالا

خانم مریم سبکتکین

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

(عضو هیات مدیره انجمن تغذیه اصفهان)

ارتباط تلگرام @s_diet

پیج اینستاگرام :

rejim_darmani_saboktakin