از اهمیت تغذیه دوران بارداری بدانید؟

تغذیه‌ی دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا بدن مادر و جنین از لحاظ مواد مغذیی باید تامین شود. زنان باردار به نسبت زنان دیگر باید مقدار کالری بیش‌تری را دریافت کنند. یک مادر باردار جهت انجام فعالیت‌های متابولیسمی بدن خود و جنین باید حدودا ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری در روز دریافت کند. این کالری باید از مصرف مواد غذایی مناسب تامین گردد. تخم‌مرغ یکی از مواد مغذی است که به دلیل داشتن چربی‌های مفید برای سلامت مادر و جنین لازم است. هر تخم مرغ حاوی ۷۰ کالری است که می‌توان به صورت روزانه مصرف شود. یکی از مواردی که در رشد جنین در رحم مادر ضروری است پروتئین بوده و تخم‌مرغ غنی از پروتئین است. علاوه بر این اسیدهای چرب امگا ۳ و کولین موجود در تخم مرغ در رشد مغز جنین موثر بوده و از ایجاد هر گونه نقص در لوله‌های عصبی نوزادان ممانعت می‌کند. مصرف یک تا دو عدد تخم مرغ در طول روز سطح کلسترل خون را طبیعی نگه می‌دارد. اما نکته‌ی حائز اهمیتی که در این مورد وجود دارد عدم مصرف زرده‌ی تخم مرغ در مادران بارداری است که سطح کلسترول بالایی دارند. مادران باردار باید از رژیم غذایی کاهش چربی خون پیروی کنند.

کلسترل موجود در تخم مرغ

نمی‌توان منکر مزایا و فواید تخم مرغ مخصوصا برای زنان باردار شد. اما افراط در مصرف هر چیزی مضراتی را به دنبال دارد. استفاده‌ی بی‌رویه از تخم مرغ در دوران بارداری عوارضی چون مسمومیت سالمونلایی را به همراه دارد. سالمونلا باکتری است که در تخم مرغ خام و نیم پز یافت می‌شود که باعث بروز درد شکم، اسهال و استفراغ و سردرد در مادر می‌شود. البته با پخت کامل تخم مرغ این مشکل دیگر بوجود نمی‌آید. باید توجه کرد که تخم مرغ مصرفی دارای تائید بهداشتی باشد. میزان مواد مغذی که در یک تخم مرغ وجود دارد باور نکردنی است. زرده تخم مرغ دارای ۱۸۵ میلی گرم کلسترول است. هر فرد بالغی می‌تواند روزانه حدود ۳۰۰ میلی‌گرم از این ماده غذایی را مصرف کند. اما با این وجود مادران باردار در صورت مصرف دو تخم‌مرغ در روز بهتر است از مصرف مواد کلستردار دیگر بپرهیزند زیرا کلسترل دو تخم مرغ بیشتر از میزان توصیه شده است. البته باید زنان در دوران حاملگی حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنند و باید و نباید‌های تغذیه‌ای را رعایت کنند. مشاور تغذیه مشخص می‌کند که مادر باردار با توجه به سطح کلسترول خونی که دارد به چه میزان تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجاند.

پیشنهاد مطالعه
راهنمای تغذیه ای مادر باردار

 

نحوه صحیح نگه‌داری تخم‌مرغ

از آنجایی که تغذیه‌ دوران بارداری و رژیم غذایی دیابت از اهمیت فراوانی برخوردار است باید به اصول آن توجه ویژه‌ای نشان داد. مادر باردار تا حد امکام باید از مصرف مواد خوراکی چون سس مایونز خانگی، موس، شکر و تخم مرغ و هر خوارکی دیگری که در آن تخم مرغ خام بکار رفته است خودداری کند. نگه داری تخم مرغ در خانه یکی از مواد مهمی است که باید به آن توجه بیشتری کرد. انتشار باکتری از طریق پوسته‌ی تخم مرغ به سایر تخم‌مرغ‌ها و بعد انتقال آن به انسان بسیار آسان است. بهتر است تخم مرغ‌ها شسته شوند. بهترین مکان برای نگه‌داری آن‌ها جهت حفظ مواد مغذی آن، داخل یخچالی است که دمای آن زیر ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. بهتر است تخم‌مرغ در جای مناسب خود نگه‌داری شود و در کنار سایر مواد غذایی قرار نگیرد. تخم مرغ آب‌پز نباید بیش‌تر از سه روز در یخچال نگه داشته شود. از تخم‌مرغی که پوست آن شکسته شده نباید استفاده کرد. عمر مفید تخم‌مرغ سالم ۲۸ روز است بیش‌تر از آن تخم‌مرغ فاسد می‌شود. مادران باردار باید مواظب باشند بعد از لمس تخم مرغ دست‌های خود را تمیز بشویند. باکتری که در پوسته‌ی تخم‌مرغ وجود دارد امکان صدمه رساندن به جنین را دارد.

پیشنهاد مطالعه
خوردنی های مفید برای شروع روز

خانم مریم سبکتکین

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

ارتباط با ما از طریق تلگرام @s_diet

کانال تلگرام:

 @sabodiet

پیج اینستاگرام :

rejim_darmani_saboktakin

برای اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس باما سایت مراجعه نمایید.