مواد غذایی مفید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های کبدی:

بلغور جو دو سر

با یک صبحانه سالم روز خود را شروع کنید! بلغور جو دوسر غنی از فیبر است و برخلاف غلات تصفیه شده و سفید، تمامی ویتامین ها و مواد معدنی خود را حفظ کرده است. تحقیقات نشان داده است، مصرف جو دو سر سلامت کبد، کاهش وزن و کاهش چربی را در پی دارد.

 

سیر

اگرچه بدبو ولی این گیاه شگفت انگیز در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. هربار که سیر میل می کنید، کبد با فعال کردن یکسری آنزیم، سموم را دفع و بدن را پاک سازی می کند. حتما راجع به پاکسازی کبد شنیده اید؟ با کمک ماده ی آلیسین و سلنیوم در سیر، کبد به طور طبیعی پاک سازی می شود.  اگر به دنبال کاهش وزن وافزایش چربی سوزی در بدن خود هستید، مصرف سیر را به عنوان یک گزینه عالی به شما پیشنهاد می کنیم.

 

بروکلی

اگر می خواهید کبد خود را سالم نگهدارید، به رژیم غذایی خود مقدار زیادی سبزیجات اضافه کنید. کلم بروکلی با کبد شما کاملا سازگار است و از ابتلا به بیماری های کبدی جلوگیری می کند.

 

اگر بروکلی بخار پز شده به مذاق شما خوش نمی آید، آن را تکه تکه کرده و به سالاد کلم یا سالاد فصل خود اضافه کنید. این سالاد را با بادام خورد شده و لیمو میل کنید. همچنین می توانید به صورت کباب شده با سیر و سرکه بالزامیک آن را سرو کنید.

پیشنهاد مطالعه
بهترین تغذیه در تابستان

انگور

محققان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز دریافتند عصاره ی هسته انگور عملکرد کبد را در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بهبود می بخشد. همچنین میوه انگور به دلیل داشتن آنتی اکسیدان کبد را از آسیب و بیماری حفظ و با التهاب های کبدی مبارزه می کند.

 

قهوه

بعضی از افراد نمی توانند روز خود را بدون قهوه شروع کنند. اگر شما هم جزء این دسته هستید، جای نگرانی نیست. چراکه مطالعات نشان داده اند که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز کبد شما را از آسیب های ناشی از مصرف زیاد الکل یا رژیم غذایی ناسالم حفظ می کند. نوشیدن قهوه ریسک ابتلا به سرطان کبد را نیز کاهش می دهد.

 

چای سبز

این چای غنی از آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است. چای سبز علیه بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان کبد، از شما حفاظت می کند. اگر این چای را خودتان دم کنید و آن را داغ بنوشید، کاتچین بیشتری دریافت می کنید. توجه داشته باشید که چای سبز آماده به مصرف، کاتچین بسیار کمتری دارد.

 

آب

یکی از بهترین راه های حفظ سلامت کبد، رسیدن به وزن ایده آل است. عادت کنید به جای نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه یا نوشیدنی های انرژی زا، آب بنوشید.

 

بادام

آجیل، به خصوص بادام، سرشار از ویتامین E  می باشد. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان، سپر بلای قلب و کبد شما می شود. یک مشت بادام را به عنوان میان وعده میل کنید یا آن را به سالاد اضافه کنید، چون تردی خاصی به سالادتان می بخشند.

پیشنهاد مطالعه
تاثیر تغذیه مناسب بر کنترل میگرن

 

روغن زیتون

چند وقتی است که در باب مضرات روغن های حیوانی و جایگزین کردن آن با روغن های گیاهی ،به خصوص روغن زیتون، تبلیغات زیادی می شود. البته که روغن زیتون غی از آنتی اکسیدان است و به کاهش چربی های مضر در بدن در افرادی که مبتلا به بیماری های کبدی هستند، کمک شایانی می کند، اما اعتدال شرط اول است. این روغن همچنین می تواند وضعیت آنزیم های کبدی را بهبود بخشد و جریان خون را در بدن افزایش دهد.

اسفناج

این سبزی برگدار حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام گلوتاتیون است که به حفظ عملکرد کبد شما کمک بسیاری می کند. اگر با طعم آن مشکلی ندارید به شکل خام به سالاد اضافه کنید. در غیر این صورت اسفناج را بپزید، سپس تفت داده، با سیر، روغن زیتون و تخم مرغ، نرگسی اسفناج تهیه کنید.

 

امیدواریم مطلب آموزشی مواد غذایی مفید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های کبدی برای شما مفید بوده باشد.

نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای ما ارسال نمایید.


 

خانم مریم سبکتکین

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.
تماس با ما