نقش تغذیه در سیستم ایمنی

با توجه به شیوع بیماری کرونا در این مقاله به بررسی اهمیت بحث تغذیه و رژیم درمانی در این بیماری از طریق تاثیر بر سیستم ایمنی بدن می پردازیم.

سیستم ایمنی بدن برای اینکه بتواند در مقابل بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری کرونا مقاومت کند، به یک تغذیه مناسب، متعادل و متنوع نیاز دارد تا بتواند انواع درشت مغذی ها و ریز مغذی هایی را که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند را دریافت کند. هر چقدر تغذیه مناسب‌تر باشد؛ مقاومت بدن در مقابل بیماری کرونا بالا می‌رود و عملکرد سیستم ایمنی بدن بهتر خواهد بود.

رژیم آنلاین - رژیم انلاین نقش مواد غذایی در سیستم ایمنی بدن

اولین قدم در رعایت نکات تغذیه ای تبعیت از هرم راهنمای غذایی است که در این هرم تنوع غذایی را بصورت کامل خواهیم داشت مجموع درشت مغذی ها از جمله کربوهیدرات،پروتیین و چربی و همین طور ریز مغذی ها از جمله املاح و ویتامین ها در گروه های مختلف این هرم تامین می شود. در این راستا تبعیت از رژیم های تک غذایی که متاسفانه شایع هم هستند بدلیل ایجاد برخی کمبودهای تغذیه ای خصوصا در زمان حاضر می تواند مشکل ساز باشد.

همانطور که اشاره شد رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه پنج گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان های سبوس دار نظیر ، نان جو، جو دوسر  ، گندم کامل و برنج های سبوس دار و قهوه ای ، گروه میوه ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه ها، گروه سبزی ها با تاکید بر مصرف انواع آنها با رنگ های متفاوت که حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی هستند، گروه گوشت و منابع پروتیینی با تاکید بر مصرف تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها  که حاوی انواع اسیدهای امینه و ریز مغذی هایی تقویت کننده سیستم ایمنی نظیر روی، ویتامین های گروه ب ، آهن، سلنیم و.. هستند و گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب و پروبیوتیک  توصیه می شود.


راه اندازی رژیم آنلاین غیرحضوری در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی خانم مریم سبکتکین

پیشنهاد مطالعه
فواید مصرف روغن ماهی چیست؟