رابطه تغذیه و سکته مغزی چیست؟

مواد غذایی قادر هستند خطر بروز سکته مغزی را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهند، اما برای در امان بودن از این مشکل لازم است که مواد غذایی مناسب را به‌طور متنوع در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. در واقع داشتن تغذیه‌ای متنوع کلید اصلی سلامتی است. نباید هر روز مواد غذایی تکراری مصرف کنید. به عنوان مثال مصرف روزانه ۳ واحد میوه به اضافه ۳ سهم غذایی سبزیجات تأثیر بیشتری از مصرف روزانه صرفاً ۵ واحد میوه در پیشگیری از سکته مغزی دارد. از طرف دیگر نیازی نیست که خودتان را از تمام انواع چربی‌ها محروم کنید.

لازم است که چربی‌های سالمی مانند روغن ‌زیتون یا ماهی را در برنامه غذایی‌‌تان داشته باشید. یاد بگیرید که استرس‌های روزانه‌تان را کنترل کنید. خانه‌نشینی و بی‌تحرکی را کنار بگذارید. همیشه افکار مثبت داشته باشید و از منفی‌بافی دوری کنید. در ادامه این مطلب از سایت مریم سبکتکین کارشناس رژیم آنلاین و رژیم درمانی اصفهان به بررسی رابطه تغذیه و سکته مغزی خواهیم پرداخت.

جلوگیری از بروز سکته مغزی

حتماً می‌دانید که افراد بین ۵۵ تا ۷۰ سال بیشتر در معرض سکته مغزی قرار می‌گیرند، اما معنی حرف‌مان این نیست که جوان‌ترها از این مشکل در امان هستند. متاسفانه سن سکته مغزی در سرتاسر جهان و به‌ویژه در ایران پایین آمده است. داشتن تغذیه سالم و پرهیز از استرس و فشارهای روانی به میزان قابل‌توجهی خطر بروز این مشکل را کاهش می‌دهد.

بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان، سکته مغزی سومین عامل مرگ‌ومیر در جهان محسوب می‌شود. اگرچه نمی‌شود به‌طور صد‌در صد از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد، اما نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که داشتن عادت‌های سالم در زندگی مانند تغذیه سالم احتمال بروز سکته مغزی را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. با ایجاد تغییرات صحیح در سبک زندگی می‌توانید علاوه بر کاهش خطر سکته مغزی از بروز بیماری‌های دیگری نیز پیشگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه
معرفی تغذیه مناسب در سفر

کلم بروکلی

کلم بروکلی برای افرادی که از کلسترول بالای خون رنج می‌برند مفید بوده و از تجمع چربی در رگ‌های خونی پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، عناصر موجود در آن می‌توانند توکسین‌ها یا همان سموم بدن را از طریق ادرار دفع کنند. توصیه می‌کنیم کلم‌ها و به‌ویژه کلم بروکسل را در برنامه غذایی‌تان گنجانده و از فواید فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید.

آووکادو

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب مفید برای سلامت مغز است. این اسیدهای چرب شامل اسیدهای چرب امگا ۳‌ هستند که قادرند از اکسایش سلول‌ها و پیری زودهنگام پیشگیری کنند. شما می‌توانید در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم و کم‌چرب، روزانه نصف عدد آووکادو میل کنید.

بررسی رابطه تغذیه و سکته مغزی | مریم سبکتکین | رژیم آنلاین

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی را منبع آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن می‌دانند. این ترکیب مفید قادر است فشارخون را کاهش داده و جریان خون را بهبود دهد. به همین دلیل نیز از بروز سکته مغزی جلوگیری می‌کند. گوجه‌فرنگی همچنین حاوی اسیدآمینه‌ای است که خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

چای سبز

متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید. این چای مفید منبع طبیعی آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی‌فنول‌ها و ترکیبات ضروری برای کاهش کلسترول خون و مقابله با پیری مغز است. برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از فواید چای سبز، حدود ۲۰ دقیقه بعد از وعده‌های غذایی اصلی یک فنجان چای سبز بنوشید.

پیشنهاد مطالعه
عملکرد ریبوفلاوین ( ویتامین B2 ) در بدن چگونه است ؟

جو دوسر

مصرف جو دوسر برای صبحانه باعث کاهش میزان قند خون می‌شود. توجه داشته باشید که جو دوسر یک ماده غذایی مفید برای کاهش استرس است. توصیه می‌کنیم به جای مصرف غلات صبحانه آماده برای خودتان یک پیاله جو دوسر آماده کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

ماهی ساردین

مصرف ماهی ساردین یک تا دو بار در هفته مفید است. به خاطر اینکه منبع طبیعی چربی‌های سالم، کلسیم و ویتامین D محسوب می‌شود. علاوه بر این، ماهی ساردین جزء محافظت‌کننده‌های طبیعی مغز ما محسوب می‌شود.

هندوانه و طالبی

طالبی و هندوانه سرشار از آب، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و در عین حال سدیم کمی دارند. این ترکیبات و نداشتن سدیم برای کاهش کلسترول و پیشگیری از تصلب‌شرائین فوق‌العاده است. برای پیشگیری از ابتلا به سکته مغزی روزانه یک لیوان هندوانه یا طالبی میل کنید.

هویج

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ در دانشگاه هاروارد ایالات متحده آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف ۵ عدد هویج در هفته خطر سکته مغزی را به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. هویج منبع فوق‌العاده آنتی‌اکسیدان‌ها است و به این ترتیب از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند و باعث بهبود جریان خون می‌شود.

 

مریم سبکتکین کارشناس تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر :

رژیم غذایی گیاهی برای تسکین دردهای میگرنی

بررسی حساسیت به غذاهای دریایی

فواید و خطرات نوشیدن آب سرد چیست؟