تغذیه در دوره نقاهت کرونا چیست؟

برای تزریق واکسن کرونا نیاز به رژیم خاص غذایی نیست. به گفته مریم سبکتکین کارشناس رژیم آنلاین و رژیم درمانی اصفهان لازم است با مصرف مواد غذایی که به سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کمک می‌کند آشنا شویم تا بتوانیم علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم.

در زمان واکسیناسیون نباید ناشتا بود زیرا ممکن است در حین تزریق واکسن دچار سرگیجه، افت فشار و یا حتی غش شد که برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید صبحانه یا میان وعده ساده‌ای مصرف کرد و شب پیش از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ و سبزی‌های تیره تازه (اسفناج، جعفری، کلم بروکلی) میل کرد.

این موضوع به خصوص برای افرادی که ترس از آمپول زدن دارند نیز باید رعایت شود و توصیه می‌کنیم که اقلامی چون شیر، میوه، تخم مرغ، لقمه نان و پنیر همراه با سبزیجات مثل گوجه فرنگی یا خیار و … به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن مصرف شوند.

لزوم رعایت بهداشت و داشتن خواب خوب و راحت در شب قبل از واکسیناسیون

خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است که حتی نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می‌کند. خواب خوب، آرام و پیوسته هم‌چنین به دفع مواد زاید از بدن کمک می‌کند.

باید از کار کردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی هم‌چون گوشی همراه و کامپیوتر و تماشای طولانی مدت تلویزیون از حداقل یک ساعت قبل از خواب تا حد امکان پرهیز کرد زیرا این کار باعث می‌شود که بتوان خواب راحت و عمیقی داشت و بدن در آرامش کامل تا صبح استراحت کند.

مصرف یک لیوان شیر گرم به داشتن خواب راحت کمک می‌کند. مصرف غذاهای ساده و سبک در شب می‌تواند زمینه ساز یک خواب خوب باشد از این رو باید سعی کرد تا بین مصرف شام و زمان خواب حدود دو ساعت فاصله لحاظ کرد.

لزوم نوشیدن مقادیر بالایی از آب و مایعات در زمان پیش از و پس از تزریق واکسن، مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می‌شود، بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می‌کند با این حال افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، فشار خون بالا و یا بیماری‌های ریوی هستند بایستی در خصوص میزان مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنند.

پیشنهاد مطالعه
بهترین خوراکی ها برای صبحانه چیست؟

رژیم آنلاین - رژیم انلاین ویروس کووید 19

توصیه به مصرف مایعات و غذاهای آبدار در زمان تب بعد از واکسیناسیون

مواد غذایی آبدار مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، انواع سوپ و آبگوشت علاوه بر کمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کنند. در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون نیز توصیه می‌شود که مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود.

نوشیدنی‌های شیرین مانند آبمیوه‌هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت‌های بسیار شیرین، نوشابه‌های گازدار و به طور کلی تمامی نوشیدنی‌های بسیار شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و اختلال در عملکرد آن می‌شوند. بهترین نوشیدنی آب است و مصرف آبمیوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت‌های خانگی کم شیرین نیز برای تامین آب بدن مناسب هستند.

رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود بخشیده و منجر به مبارزه بهتر با عفونت‌ها و پاسخ ایمنی قوی تر به واکسیناسیون می‌شود. مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، ماهی‌های چرب، آجیل و مغز دانه‌ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می‌کند زیرا باعث ایجاد التهاب کمتری در بدن می‌شود.

مصرف غذاهای ضد التهاب در پیش و پس از تزریق واکسن می‌تواند کمک کننده باشد.توصیه می‌کنیم که چاشنی‌هایی مانند زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زرد چوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی استفاده شوند، حتی زردچوبه را هم می‌توان به چای اضافه کرد.

ماهی نوعی غذای ضد التهاب محسوب می‌شود

ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی، قزل آلا، کپور و روغن کبد ماهی بیشترین امگا سه را به عنوان عامل ضد التهابی دارند و آجیل و انواع مغزها و دانه‌ها مثل بادام، گردو، پسته، فندق، بادام زمینی و کنجد، روغن کنجد و روغن زیتون نیز از مواد غذایی ضد التهاب به شمار می‌آیند.

لزوم مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها

مصرف روزانه سه الی پنج واحد از گروه سبزی‌ها و دو الی چهار واحد از گروه میوه‌ها، آنتی اکسیدان‌هایی شامل روی، سلنیم، ویتامین A و ویتامین C را که برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی لازم هستند را تامین می‌کند. مصرف کافی سبزی، سالاد و میوه، پیش و پس از واکسیناسیون، همراه با وعده‌های غذایی و در میان وعده‌ها توصیه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
روش های تقویت اراده در رژیم لاغری که نمیدانید!

مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین و جایگزین‌های آن شامل انواع حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت به خصوص گوشت سفید (مرغ و ماهی) نیز برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

منابع غذایی پروتئینی

حاوی ریز مغذی‌هایی مانند روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. شیر و لبنیات شامل ماست، پنیر و کشک نیز علاوه بر تامین کلسیم و فسفر، از منابع تامین پروتئین محسوب می‌شوند.

مصرف مکمل ویتامین D برای بدن

ویتامین D تنها ویتامینی است که به مقدار لازم از منابع غذایی تامین نمی‌شود و براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، باید ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن (جز در مادران باردار که دوز روزانه ۱۰۰۰ واحدی دریافت می‌کنند) مصرف شود.

سایر ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از گروه‌های غذایی اصلی شامل گروه نان و غلات به خصوص سبوس دار، گروه میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات تامین می‌شود و نیازی به استفاده از مکمل‌های ویتامینی نیست.

غذاهایی که باید پرهیز شوند

مواد غذایی چون فست فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی‌های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلا به بیماری‌ها از جمله کرونا فراهم می‌کند، در نتیجه همواره باید از مصرف بی رویه آن‌ها اجتناب کرد.

افراد باید پیش و پس از واکسیناسیون از مصرف روغن‌های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن‌ها و چربی‌های حیوانی به دلیل تحریک و ایجاد التهاب پرهیز کنند.

مریم سبکتکین کارشناس تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر :

مواد غذایی که باید در سرطان پرهیز شوند

میوه هایی که شما را لاغر می‌کنند

غذاهای مفید قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا