رژیم مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای متعلق به جنوب اروپا بوده و بطور خاص بر عادات غذایی یونانی‌ها و جنوب ایتالیا تمرکز دارد. امروزه اسپانیا، جنوب فرانسه و پرتغال نیز از این رژیم استفاده می‌کنند حتی با وجود اینکه پرتغال دسترسی به دریای مدیترانه ندارد.

تاکید این رژیم بر مقادیر زیادی غذاهای گیاهی، میوه‌های تازه به عنوان دسر، لوبیا، آجیل، غلات، حبوبات، روغن زیتون به عنوان منشأ اصلی چربی رژیم غذایی، پنیر و ماست به عنوان مواد لبنی اصلی، مقدار متوسط ماهی و مرغ، حداکثر چهار تخم مرغ در هفته و مقادیر کمی گوشت قرمز، می‌باشد.

حداکثر یک سوم رژیم مدیترانه‌ای شامل چربی است بطوری که چربی‌های اشباع بیشتر از ۸ درصد از میزان کالری دریافتی نباشد.

اصول رژیم مدیترانه ای

فراوان بخورید: سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، مغزها، حبوبات، سیبب‌زمینی، غلات کامل، نان‌ها، گیاهان، ادویه‌جات، ماهی، غذاهای دریایی و روغن زیتون خالص

در حد اعتدال بخورید: گوشت طیور، تخم‌مرغ، پنیر و ماست.

به ندرت بخورید: گوشت قرمز.

ابدا نخورید: نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند، خوراکی‌های حاوی قند‌های افزوده، گوشت‌های فراوری شده، غلات تصفیه شده، روغن‌های تصفیه شده و دیگر غذاهای فراوری‌شده.


خانم مریم سبکتکین

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

(عضو هیات مدیره انجمن تغذیه اصفهان)

ارتباط تلگرام @s_diet

پیج اینستاگرام :

rejim_darmani_saboktakin

پیشنهاد مطالعه
انواع قرص های لاغری و مکانیسم عمل آنها