رژیم کاملاً گیاهی

گیاهخواری بیشتر از اینکه رژیم غذایی باشد، شیوه و فلسفه‌ای از زندگی است.

یک گیاهخوار هیچ غذای حیوانی حتی تخم مرغ، لبنیات و عسل را نیز مصرف نمی‌کند.

گیاهخواران بطور کلی فقط به دلایل سلامتی اقدام به گیاهخواری نمی‌کنند بلکه به دلایل زیست محیطی و اخلاقی نیز از این رژیم غذایی استفاده می‌کنند.

گیاهخواران عقیده دارند که روش‌های مدرن کشاورزی برای محیط زیست ما مضر بوده و در طولانی مدت ناپایدار هستند.
طبق نظر این گونه افراد، اگر تمام غذاهای ما گیاهی بودند، محیط زیست از آن سود می‌برد،
حیوانات کمتر رنج می‌کشیدند، غذای بیشتری تولید می‌شد و مردم از سلامت جسمی و روحی بهتری برخوردار بودند.

بر اساس آخرین آمار جمعیت افراد گیاهخوار در سراسر دنیا در سال ۲۰۱۷ به ۳۷۵ میلیون نفر رسیده است
که این نشان دهنده استقبال زیاد مردم دنیا از رژیم گیاهخواری بوده است. منابع غذایی که در رژیم های غذایی گیاهی مصرف می شوند
کالری کمی دارند اما سرشار از کربوهیدرات های پیچیده ، اسیدهای چرب امگا ۶ ،
ویتامین C و E ، منیزیم ، انواع آنتی اکسیدان ها مانند کاروتنوئیدها و اسید فولیک ، چربی ها و پروتئین های سالم هستند.

پیشنهاد مطالعه
مزایا و معایب رژیم فستینگ چیست؟

به همین دلیل رژیم گیاهخواری خطر افزایش وزن و بیماری های مزمن را کاهش می دهند
و در برابر بیماری های قلبی عروقی ، خطر ابتلا به سندرم متابولیک ،
برخی سرطان ها ، چاقی و تجمع چربی های شکمی ، فشار خون ، دیابت نوع ۲ از بدن انسان محافظت می کند.

رژیم غذایی vegan ، صد درصد بر پایه گیاهان می باشد.

به این معنی که آنها فاقد هرنوع محصول حیوانی هستند.

رژیم غذایی وگان یک نوع از رژیم های غذایی گیاهخواری است با این تفاوت که علاوه بر گوشت ماهی و مرغ و گوشت قرمز ،
محصولات لبنی مانند شیر و ماست و  هر گونه محصولی که از فراورده هایی حیوانی تولید شده باشد نیز از برنامه غذایی آن ها حذف شده است.


خانم مریم سبکتکین

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

(عضو هیات مدیره انجمن تغذیه اصفهان)

ارتباط تلگرام @s_diet

پیج اینستاگرام :

rejim_darmani_saboktakin