سلولیت چیست؟

در این مقاله شما با سلولیت و راه درمان آن آشنا می­شوید. این حالت شرایطی است که سلول­های چربی متورم شده و به بافت همبند زیر پوست فشار وارد می­کنند. به این ترتیب، پوست حالت ناهموار پیدا می­کند. از طرفی با متراکم شدن سلول­های چربی، مویرگ­های مابین این سلول­ها حالت کولاپس پیدا کرده و جریان خون در آنها به­ حداقل خود می­ رسد. این شرایط در سطح پوست نمایی ایجاد می­ کند که اصطلاحا به آن پوست پرتقالی (Orange peel) می­ گویند.
از عواملی که این عارضه را ایجاد می­ کنند، می­توان به ژنتیک، سبک زندگی بی تحرک و افزایش وزن، تغییرات هورمونی و افزایش سن اشاره کرد. سلولیت دارای سه درجه خفیف، متوسط و شدید است. در حالت شدید، موضع درگیر علاوه بر ظاهر ناهموار دارای احساس درد نیز است. امید است بعد از مطالعه این مقاله بتوانید با این پدیده ناخوشایند خداحافظی کنید.

دلایل ایجاد سلولیت

۱- ژنتیک:
بر طبق تحقیقات صورت گرفته بروز سلولیت در خانم هایی که مادر و یا مادر بزرگشان در این زمینه سابقه داشته اند بیشتر است. این وراثت شامل بافت های همبند، میزان سلول های چربی و نحوه تجمع آنها همچنین مقدار و تعداد عروق خونی زیر پوست می باشد.

۲- تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی بویژه استروژن‌ که هورمون زنانه است می تواند زمینه ساز برای افراد مستعد باشد. می توان هورمون های دیگری از قبیل انسولین، پرولاکتین، نورآدرنالین و آدرنالین را نیز در شکل گیری و یا تشدید این بیماری دخیل دانست.
سلولیت عمدتا پس از سن بلوغ که فعالیت هورمون‌ها بیشترمی شود، ظاهر می‌گردد. یکی از دوران هایی که در میزان هورمون خانم ها به شدت تاثیرگذار است یائسگی است. در این دوران به‌دلیل قطع ترشح هورمون‌ها و بارداری و شیردهی با شرایط تغییر سطح هورمون‌ها و افزایش سطح چربی‌های موردنیاز رشد جنین، دوره‌هایی هستند که معمولا این عارضه در فرد دیده می‌شود.

 ۳- اختلالات سیستم گردش خون

در صورتی که  سیستم عروق خونی افراد دچار اختلال شده و نتواند عملکرد خوبی داشته باشد، احتباس آب در بافت‌های مختلف و تشکیل سلولیت را در پی دارد. این افراد معمولا از احساس سنگینی در پاها نیز رنج می‌برند. عواملی که می تواند زمینه ساز این اختلال شود شامل پوشیدن لباس‌های تنگ،  ورزش در محیط بسیار گرم، پوشیدن کفش پاشنه بلند و ایستادن های ممتد در طول روز می باشد.

چراسلولیت در خانم ها رایج تر است؟
یکی از دلایلی که این عارضه در خانم ها بیشتر شایع است این است که بافت همبند نگه دارنده چربی زیر پوست در خانم ها کمتر از مردان است. همچنین پوست بدن خانم ها نسبت به مردان نازک تراست و بیشتر ناهمواری ها را نشان می دهد. علاوه بر این هورمون های خانم ها  می تواند اندازه سلول های چربی و قدرت آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
سلولیت ارتباطی به چاقی و لاغری خانم ها ندارد، حتی خانم هایی که لاغرهستند و از وزن‌ ایده‌آلی برخوردارند نیز ممکن است دیده شود.

پیشنهاد مطالعه
منابع غذایی حاوی باکتری پروبیوتیک‌ کدامند ؟

راهکارهای درمانی سلولیت

در حال حاضر، روش­های مختلفی برای رفع این عارضه وجود دارد. برخی کم هزینه ولی زمانبر هستند و برخی سریع اما پر هزینه. انتخاب با شماست که کدام راه را برگزینید. اما، ما به شما گروه اول را توصیه می­کنیم. چراکه علاوه بر اهدای سلامتی به شما، مقرون به صرفه بوده و در هر زمانی قابل اجرا هستند. اکنون، در زیر با آنها آشنا می­شوید.

۱- تغذیه مناسب

رعایت رژیم غذایی مناسب بهترین راه پیشگیری از ایجاد و درمان سلولیت است. از آنجاییکه این عارضه با وجود سلول­های چربی ارتباط تنگاتنگی دارد، بنابراین استفاده از رژیم غذایی که بتواند به کاهش سلول­های چربی بدن منجر شود، می­ تواند به بهبود این پدیده نه­ چندان خوشایند کمک کند. به­ طور کلی رژیم غذایی مناسب برای این منظور شامل دو بخش است:
اجتناب از مصرف غذاهای شیرین، پرچرب و شور: فست­ فودها و غذاهای فرآوری شده مانند کنسروها دارای مقادیر زیادی نمک هستند. نمک زیاد به محبوس شدن آب در سلول­ها و تشدید این عارضه می­ انجامد. انواع نوشابه­ های شیرین گازدار، سس­ های بازاری، شیرینی­ جات، کیک و کلوچه و کنسروهای شیرین نیز مقادیر زیادی شکر دارند. شکر زیاد باعث از بین رفتن کلاژن پوست و در نتیجه شل شدن آن می­ شود. همچنین زیاده روی در مصرف کربوهیدرات­های پیچیده مانند برنج و ماکارونی و نان نیز باعث افزایش سطح گلوکز در بدن و تخریب کلاژن می­ شود. لبنیات پرچرب و گوشت­ های قرمز پر چرب نیز از مواد غذایی سلولیت ­ساز هستند.
مصرف میوه، سبزیجات و حبوبات: میوه و سبزیجات از آن دسته مواد غذایی هستند که با وجود املاح مغذی و آب فراوان بسیار کم کالری هستند. بنابراین یکی از بهترین گزینه­ ها برای کاهش تجمع چربی بدن و رفع این مشکل هستند. ویتامین C موجود در میوه به کلاژن­سازی پوست کمک می­ کند. اسید هیالورونیک موجود در میوه و سبزی آبرسان­ های قوی بوده که برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست موثر است. همچنین، حبوبات به­ دلیل دارا بودن پروتئین فراوان می ­توانند به عضله­ سازی و در نتیجه کاهش بافت چربی بدن کمک کند. در این زمینه می توانید از یک کارشناس تغذیه برای تنظیم برنامه غذایی خود کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه
نکات مهم تغذیه ایی در سفر های تابستانی

آیا کاهش وزن به کاهش سلولیت کمک می کند؟

از آنجا که نیمی از مواد تشکیل دهنده سلولیت چربی است، به نظر می رسد که کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش در این زمینه موثر باشد.  زیرا وقتی که وزن کم می کنیم، اندازه سلول های چربی کاهش پیدا می کند و سلول های چربی زیر پوستی فشار کمتری رو به پوست وارد می کنند و در نتیجه کاهش پستی و بلندی های ناشی از این عارضه،  را به دنبال خواهد داشت. این موضوع به میزان قابلیت ارتجاع  پوست شما نیز بستگی دارد.

۲- مصرف آب کافی

کمبود آب در بدن باعث پژمردگی سلول­های پوستی و خشک و شکننده شدن پوست می­ شود. مصرف مقدار کافی آب در روز برای داشتن یک پوست شاداب و مرتجع ضروری است.

۳- ورزش

با استفاده از ورزش دو اتفاق می ­افتد. اول چربی­ سوزی و دیگر عضله­ سازی. اگر هدفتان چربی سوزی است، ورزش­های هوازی مانند پیاده روی، دویدن روی تردمیل یا محیط باز، دوچرخه سواری، شنا، ایروبیک و یوگا بهترین انتخاب هستند. هرچه مدت زمان ورزش روزانه شما طولانی­ تر شود، میزان چربی­ سوزی نسبت به سوزاندن قند افزایش می­ یابد. اما اگر هدفتان عضله ­سازی است، بهتر است به سراغ دستگاه­های ورزشی مخصوص تقویت عضلات بروید. یکی از دستگاه­هایی که به شما پیشنهاد می­ کنیم، پاور پلت است. با استفاده از این سکوی لرزان عضلات زیر پوست به خوبی تقویت شده و به کاهش این عارضه کمک می­ کند. از انجایی که پاها بیشترین اهداف این حالت هستند، چند ورزش مناسب جهت تقویت غضلات پا شامل اسکوات پا، لانج پا و حرکت پل تک پا هستند.

۴- ماساژدرمانی

ماساژ روزانه بخش­هایی از بدن که دچار این عارضه شده اند، به­ مرور زمان با افزایش جریان خون در موضع و بهبود متابولیسم باعث کاهش ناهمواری پوست خواهد شد. در این رابطه می ­توانید از ژل و کرم­های مخصوص نیز در حین ماساژ پوست استفاده کنید. کافئین موجود در این کرم­ها به شکستن سلول­های چربی تا حدی کمک می ­کند.


نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای ما ارسال نمایید.

خانم مریم سبکتکین

کارشناس ارشد تغذیه

رژیم درمانی اصفهان

رژیم آنلاین

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.
تماس با ما

راه اندازی رژیم آنلاین غیرحضوری در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی