بررسی نکات تغذیه ای در التهاب مفصل (آرتریت)

نوشته امروز سایت مریم سبکتکین کارشناس رژیم انلاین و رژیم درمانی اصفهان بطور خلاصه به بررسی نکات تغذیه ای در التهاب مفصل (آرتریت)می پردازد.

جهت دریافت رژیم غذایی آنلاین غیرحضوری کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اصفهان خانم مریم سبکتکین کلیک کنید.

قندها و کربوهیدرات تصفیه شده

قندها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی از قبیل شیرینی‌ها، شکلات، آبنبات، انواع نوشابه‌ها، کیک‌ها، همگی عاملی برای التهاب مفاصل می‌باشند. علاوه بر این که خوردن این مواد زمینه‌ساز اضافه‌وزن و چاقی و در نتیجه تشدید دردهای مفصلی می‌باشد. بهتر است از شیرینی طبیعی موجود در میوه‌های تازه استفاده کنید.

حرکات ورزشی در آب

  • ورزش در آب گرم و شرکت در جلسات آب درمانی، یکی از راه‌ها برای مراقبت از سیستم اسکلتی عضلانی در مبتلایان به آرتریت است.
  • با این ورزش‌ها بیماران درد و حساسیت مفصل کمتر را تجربه خواهند کرد.
  • آب درمانی به بهبود خلق و خوی و بهبود سلامت عمومی بدن در این افراد کمک می‌کند.
  • تمرینات مبتنی بر آب شامل شنا و ایروبیک در آب به مبتلایان به آرتریت توصیه می‌شود.

گوشت قرمز

  • مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی می‌شود. از آن جا که گوشت قرمز غنی از اسیدچرب امگا ۶ است، از مصرف آن بیش از حد توصیه شده، بپرهیزید.
  • روغن‌هایی که حاوی اسید آراشیدونیک هستند به علت ایجاد التهاب موجب افزایش درد و رنج افراد مبتلا به التهاب مفاصل می‌شود.
  • افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند از مصرف روغن‌های حاوی اسید آراشیدونیک پرهیز کنند و از روغن‌هایی که دارای اسید آراشیدونیک است می‌توان به روغن جوانه ذرت و روغنی که از مغز تخم آفتابگردان تهیه شده است، اشاره کرد.
پیشنهاد مطالعه
بهترین تغذیه در تابستان

نکات تغذیه ای در التهاب مفصل (آرتریت) | مریم سبکتکین | رژیم انلاین

از کرم‌های حاوی کپسایسین استفاده کنید

  • کپسایسین ترکیبی است که در فلفل‌های چیلی یافت می‌شود.
  • این ترکیب به واسطه ویژگی‌های تسکین دهنده درد خود شناخته شده است. در ساخت کرم‌ها و پمادهای ضد درد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این ماده به طور موقت از ماده p (یک ماده شیمیایی در مغز که باعث تحریک گیرنده‌های درد می‌شود) استفاده می‌کند و همین امر باعث می‌شود بدن درد مفاصل را احساس نکند.
  • مطالعات انجام شده نشان داده است که ۸۰ درصد افراد مبتلا به آرتروز یا آرتریت روماتوئید با اعمال کرم‌های حاوی کپسایسین چهار بار در روز به مدت دو هفته درد کمتری داشته‌اند.

غداهای فرآوری شده

  • غذاهای آماده و غذاهای بسته‌بندی شده شامل مقادیر زیادی نمک و مواد نگهدارنده هستند.
  • مصرف بیش از حد نمک ممکن است التهاب مفاصل را بیشتر کند. سعی کنید از غذاهای آماده و کنسروی کمتر استفاده کنید.

گلوکز آمین و کندروتین سولفات

  • گلوکزامین ماده‌ای است که بصورت طبیعی در بدن وجود داشته و موجب تحریک تولید و ترمیم غضروف می‌شود.
  • با در نظر گرفتن اینکه نقطه شروع آسیب در آرتروز مفاصل غضروف مفصلی است، تأثیر این مواد ممکن است توجیه شود.
  • به نظر می‌رسد مصرف این مواد سطح تولید اسید هیالورونیک در مفاصل را هم افزایش می‌دهد (اسید هیالورونیک در سلامت مایع سینوویال تأثیر دارد).
  • کندروآیتین سولفات ماده طبیعی دیگری است که در بدن وجود دارد و مانع می‌شود که آنزیم‌های بدن، مواد اصلی تشکیل دهنده غضروف را از بین ببرند.
  • مطالعات بی شماری برای بررسی تأثیر این مواد انجام شده است.
  • مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵ مشخص کرد که این مواد به طور قابل توجهی درد را کاهش می‌دهد و عملکرد افراد را بهبود می‌بخشد اما به هیچ عنوان نباید خودسرانه مصرف شود.
  • به طور کلی، با رعایت برنامه غذایی سالم که سرشار از امگا ۳، سبزیجات، میوه‌ها، و حبوبات می‌باشد با درد و التهاب مفصل خود مقابله کنید.
پیشنهاد مطالعه
خوراکی هایی برای تقویت حافظه

وزنتان را کاهش دهید

اگر اضافه وزن داردید و چاق هستید آن را کم کنید. کاهش وزن یک عامل کننده به حفظ سلامتی مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانو و ران است. متخصصان بر این باورند که اضافه وزن موجب وارد شدن فشار به مفاصل می‌شود و فضای بین دو انتهای پوشیده از غضروف استخوان‌ها که حاوی مایع است را، تنگ می‌سازد. کاهش وزن موجب کاهش فشار وارد شده به برخی از مفاصل می‌شود و درد را تسکین می‌دهد.

مریم سبکتکین کارشناس تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر :

نقش تغذیه در بروز التهاب مفصل (آرتریت)

درمان پرکاری تیروئید با بهترین رژیم غذایی

غذا، مسکن طبیعی زخم معده است