از چه سنی سوخت و ساز بدن کند می شود؟

سوخت و ساز بدن با افزایش سن بسیار کندتر از تصور ما اتفاق می‌افتد. عملکرد دستگاه‌های بدن با افزایش سن کندتر می شود و این بخشی جدایی ناپذیر از روند پیری است. چه بسا بدن با دریافت همان میزان کالری دچار چاقی می‌شود و چربی اطراف شکم تجمع می‌یابد ولاغر شدن بدن با سختی و تلاش بیشتری انجام می‌شود. در مطالعه جدید که بر اساس کوشش بیش از ۸۰ محقق در ۶۳ موسسه تحقیقاتی از آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه صورت گرفته ،اطلاعات پزشکی بیش از شش هزار و ۵۰۰ نفر در ۴۰ سال بررسی شده است. جوان‌ترین شرکت کننده هشت روزه و پیرترین نفر ۹۵ ساله بوده است؛ بنابراین به جرئت می‌توان گفت این مطالعه بزرگ ترین مطالعه در نوع خود است که امروز بطور خلاصه در سایت مریم سبکتکین کارشناس رژیم انلاین و رژیم درمانی اصفهان مطالعه خواهیدکرد..

چهار مرحله سوخت و ساز

  1. نوزادان تا یک سالگی بیشترین میزان سوخت و ساز را دارند. (حدود ۵۰ درصد بیشتر از بزرگ سالان)
  2. پس از یک‌سالگی تا ۲۰ سالگی (در این دوران به مرور سوخت و ساز کاهش می‌یابد.)
  3. ۲۰ تا ۶۰ سالگی ( در این دوران سوخت و ساز تقریبا ثابت می‌ماند و حتی در دوران بارداری نیز کاهش نمی‌یابد.)
  4. از ۶۰ سالگی تا ۹۵ سالگی میزان سوخت و ساز حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. محققان احتمال می‌دهند کاهش سوخت و ساز به دلیل کاهش عملکرد اندام‌های حیاتی باشد. بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته است،‌ کلیه‌ها مسئول ۶۵ درصد از سوخت و ساز در حالت آرامش هستند.
پیشنهاد مطالعه
کاهش وزن با رژیم میوه

کند شدن سوخت و ساز بدن از چه سنی شروع می شود؟ | مریم سبکتکین | رژیم انلاین

زنان بیشتر کالری مصرف می‌کنند یا مردان؟

بر اساس این مطالعه ،هیچ تفاوتی در مصرف کالری بین زنان و مردان وجود ندارد.

یائسگی تاثیری در کاهش میزان سوخت و ساز ندارد

از طرفی محققان در گذشته تصور می‌کردند که سوخت و ساز زنان در دهه ۴۰ زندگی و همزمان با شروع یائسگی کاهش می‌یابد اما این مطالعات نشان داد چنین تصوری مبنای علمی ندارد و زنان یائسه هم سوخت و سازی مشابه مردان هم سن دارند.

ورزش موثرتر از رژیم غذایی می باشد

مطالعات جدید محققان دانشگاه کلرادو نشان می‌دهد فعالیت بدنی و ورزش در کاهش و تثبیت وزن موثرتر از رژیم غذایی به تنهایی است. بر اساس این مطالعه، حفظ تعادل انرژی بدن با استفاده از فعالیت‌های بدنی و ورزش منظم بسیار موثرتر از رژیم های پیچیده و سخت غذایی است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد. بهترین روش برای جلوگیری از افزایش وزن در افرادی که وزن خود را کاهش داده اند، فعالیت بدنی مستمر و منظم است. اگرچه محدود کردن کالری وارد شده به بدن و رژیم غذایی سالم، غیر چرب و کم کالری در کاهش وزن بسیار موثر است اما برای حفظ وزن متناسب پس از کاهش وزن، ورزش راهکار بسیار بهتری است.

پیشنهاد مطالعه
تغذیه دوران بارداری در سه ماهه دوم

مریم سبکتکین کارشناس تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر :

رژیم غذایی ساده برای درمان بیماری آرتروز

در صورت چاقی مراقب این بیماری باشید

منابع غذایی و شکل‌های متفاوت سلنیوم