بهترین تغذیه در تابستان | در فصل گرما نوع تغذیه‌ی ما تغییراتی می‌کند و اصلاً به همین دلیل است که میوه و سبزیجات این فصل ویژگی‌های خاص خود را دارند. در واقع نوع نیاز ما در فصل گرم با خلقت‌مان همگون شده است اما تغییراتی که باید در تغذیه‌ی ما ایجاد شود چیست؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است به۵ توصیه‌ای که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، توجه کنید.

 

۱- میوه بیشتر بخورید

در این فصل به دلیل گرمای هوا، بدن برای خنک نگه داشتن خود عمل تعریق را بیشتر انجام می‌دهد.

بنابراین یکی از مسایل اولیه در این روند، تأمین آب و الکترولیت‌های بدن است بنابراین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که افرادی که در محیط‌های گرم کار می‌کنند و تعریق زیادی دارند طبیعتاً احساس تشنگی بیشتری می‌کنند و نیاز به نوشیدن آب در آن‌ها بیشتر می‌شود.

بنابراین قبل از آن که دچار کم‌آبی بشوید آب بدن‌تان را تأمین کنید. کار درست این است که اصلاً به مرحله‌ای نرسید که به دلیل حس تشنگی آب بنوشید. توصیه‌ی ما این است که به اندازه‌ی کافی در این فصل به بدن‌تان آب برسانید تا از آسیب‌های ناشی از کم‌آبی دور بمانید. آب رساندن به بدن به این معنی نیست که تنها آب بخورید. حتی اگر قبل از رفتن به محیط‌های گرم مقدار فراوانی آب بخورید، قبل از تعریق، این آب سریع جذب و وارد خون و به سرعت از طریق ادرار دفع می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
بررسی رژیم فستینگ یا روزه داری

برای آن که ذخایر آب بدن‌تان را بالا ببرید بهتر است آب را همراه مواد فیبری نگه‌دارنده مصرف کنید تا به تدریج وارد دستگاه گوارش‌تان شود و سریع دفع نشود. مثلاً مصرف هویج، هندوانه، طالبی، خربزه، هلو یا خاکشیر می‌تواند بسیار مفید باشد. مصرف این نوع از میوه‌ها به دلیل فیبری که دارند مانع از یبوست‌تان می‌شود.

 

۲- به جای آب، آب‌الکترولیت‌دار بنوشید

نباید فراموش کنید که با تعریق فقط آب از دست نمی‌رود بلکه الکترولیت‌های با ارزشی مثل سدیم و پتاسیم هم از دست می‌روند. سدیم و پتاسیم ۲ عنصر بسیار مهم برای حفظ فشار اسمزی خون و عملکرد سیستم عصبی، اسکلتی و ریتم قلب هستند. به همین علت تأمین الکترولیت‌ها مهم است.

به افرادی که در محیط گرم کار می‌کنند مثل رانندگان عزیز یا پلیس‌های رانندگی، توصیه می‌شود تنها آب خالی نخورند و آب الکترولیت‌دار مصرف کنند. البته این نوشیدنی‌ها در داروخانه‌ها موجود هستند حتی می‌توانید این نوشیدنی‌ها را خودتان درست کنید مثلاً پودر ORS را با آب مخلوط و استفاده کنید.

 

۳- از پوست‌تان با تغذیه مناسب محافظت کنید

علاوه بر استفاده از کرم‌های ضد آفتاب که متخصصان پوست در این فصل تاکید ویژه‌ای بر استفاده از آن دارند، بهتر است به گروه‌های غذایی نیز برای مقابله با اشعه UV  توجه کنید.

آنتی‌اکسیدان‌ها گروهی از مواد غذایی‌اند که صدمه‌های ناشی از تخریب UV را جبران می‌کنند. بنابراین مصرف آب هویج به دلیل وجود فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدها و ویتامین A که دارد در این فصل توصیه می‌شود. در ضمن، آنتی‌اکسیدان مینرالی نظیر سُلنیوم نیز که در برخی آجیل‌ها کمابیش وجود دارد هم برای این فصل مناسب است.

پیشنهاد مطالعه
خوبی ها و بدی های رژیم‌های بدون کربوهیدرات

 

۴- غذاهای سرد را انتخاب کنید

بهترین تغذیه در تابستان | در فصل تابستان مصرف غذاهایی که طبع سرد دارند و فعالیت غدد عرق را بیشتر می‌کنند و باعث گشادی عروق در سطح پوست و خنکی بدن می‌شوند، بهتر است. از جمله این نوع غذاها می‌توان به غذاهای دریایی همراه با سیر، ماست و خیار و دوغ با مقدار کمی نمک که تأمین‌کننده املاح بدن باشد، اشاره کرد.

بهتر است در این فصل به جای گروه کربوهیدرات‌ها بیشتر از سبزیجات استفاده کنید و میزان مصرف پروتئین و چربی را در حد استاندارد نگه دارید.

 

۵- کمی انرژی دریافتی‌تان را بالا ببرید

در فصل تابستان غدد عرقی مشغول به کارند و تعریق، به گرفتن گرما از بدن و خنک کردن آن کمک می‌کند. برای فعالیت غدد عرقی کالری مورد نیاز است. در فصل تابستان باید مقدار کالری را به میزان کم تا متوسط افزایش داد تا انرژی مازادی که برای فعالیت غدد عرقی مورد نیاز است، تأمین شود. البته میوه‌های آبدار این فصل شیرین هستند. می‌توانید مثلاً به خاکشیر نیز مقدار کمی شکر بیفزایید تا کالری مازاد مصرفی بدن تأمین شود و دچار گرمازدگی نشوید.

ارتباط با ما از طریق تلگرام @s_diet

کانال تلگرام:

 @sabodiet


پیج اینستاگرام :

rejim_darmani_saboktakin