رژیم غذایی کودکان – میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات رنگارنگ و شکننده بخش مهمی و لذت بخش از رژیم غذایی کودکان شما است. هم سبزیجات و هم میوه حاوی مواد مغذی اساسی هستند که برای سلامتی ، رشد و نمو آنها مهم هستند. اگر هر روز میوه و سبزیجات را به همراه فرزندان خود میل کنید و از آنها لذت ببرید ، آنها معمولاً از نمونه شما پیروی می کنند.
کودکان به طور مثال یاد می گیرند
بیشتر نوزادان به عنوان یکی از اولین غذاهای جامد میوه و سبزیجات مصرف می کنند. بعد از سال اول ، شما ممکن است متوجه شوید کودک شما با خوردن غذای مستقل بیشتر دچار غذا می شود. غالباً این سرگرمی با غذا شامل میوه و سبزیجات است.

والدین ممکن است اگر فرزندشان هر از گاهی میوه و سبزیجات کمتری بخورد نگران باشند ، اما معمولاً هیچ آسیبی به همراه ندارد. نمی توان کودکان را مجبور به خوردن میوه و سبزیجات بیشتر کرد. بهترین راه این است که والدین به عنوان بخشی از رژیم غذایی کل خانواده خود از میوه و سبزیجات لذت ببرند. ممکن است زمان به طول انجامد ، اما کودکان به این ترتیب یاد می گیرند.


بیشتر بخوانید : عادات غذایی سالم برای کودکان در فصل گرما


رژیم غذایی میوه و سبزی کودکان
رژیم غذایی میوه و سبزی کودکان

فواید میوه و سبزیجات برای کودکان

دلایل زیادی برای همه وجود دارد که از خوردن طیف گسترده ای از سبزیجات و میوه لذت ببرند. سبزیجات و میوه ها ویتامین های مهمی مانند ویتامین C و اسیدفولیک را تأمین می کنند. آنها همچنین مواد گیاهی دیگری دارند که به نظر می رسد برای کمک به کاهش خطر برخی از سرطان ها و بیماری های قلبی مفید هستند.

هر مقدار بهتر از هیچ است
به همه استرالیایی ها توصیه می شود که روزانه دو میوه و پنج سبزیجات بخورند ، اما بسیاری از کودکان و بزرگسالان این کار را نمی کنند. درعوض ممکن است کودکان به جای آن غذاهای میان وعده ای با چربی و شیرین را از نظر “خوشمزه تر” انتظار داشته باشند. شاید والدین از دادن سبزیجات یا میوه خودداری کنند زیرا به نظر می رسد کودکان اغلب این موارد را در بشقاب یا صندوق نهار می گذارند.

در ادامه هر روز میوه و سبزیجات متنوعی به کودک خود ارائه دهید ، و نه فقط از نوعی که دوست دارد. اندازه خدمات کودکان ممکن است اندک باشد و به سن ، اشتها و میزان فعالیت آنها بستگی دارد. به یاد داشته باشید که هر مقدار بهتر از هیچ است و همیشه سعی کنید راه هایی را برای اضافه کردن بیشتر پیدا کنید.

کودک خود را تشویق کنید که بیشتر میوه و سبزیجات بخورد
اگر از عادت های غذایی سالم پیروی کنید ، ممکن است کودک شما سرانجام از هدایت شما پیروی کند. میوه و سبزیجات را به روش های مختلف ادامه دهید ، زیرا کودکان بیشتر از همه چیز را که برایشان آشناست ، می خورند. هرگز فرض نکنید کودک شما از میوه یا سبزی خاصی خوشتان نمی آید. دفعه بعدی که آنرا پیشنهاد می کنید ممکن است روزی باشد که آنها تصمیم گرفتند آن را امتحان کنند. سلیقه کودکان با افزایش سن تغییر می کند.


۵ قدم مهم برای تشویق کودکان برای خوردن غذای سالم

پنج قدم برای موفقیت شامل:

  1. درگیر کردن فرزندتان در تهیه و برنامه ریزی غذا
  2. از میوه و سبزیجات لذت ببرید
  3. هر جا ممکن است میوه و سبزیجات را در آن قرار دهید
  4. کودک خود را در تهیه و برنامه ریزی مواد غذایی درگیر کنید
  5. خرید میوه و سبزیجات را با کودک خود انجام دهید و بگذارید میوه و سبزیجات را با شما ببیند ، بو و احساس کند.

بیشتر بخوانید : کودکان چه غذایی نیاز دارند ؟ 


کارشناس تغذیه اصفهان


پیشنهاد مطالعه
ریزمغذی‌ها در رژیم غذایی زنان مبتلا به PCOS