ویتامین B2 و عملکرد آن در بدن

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین(Riboflavin )،  یک ویتامین مهم برای رشد و عملکرد سلول‌های بدن است؛ در اصل، این ویتامین کمک کننده تبدیل غذای خورده شده به انرژی موردنیاز بدن می‌باشد.
ریبوفلاوین یکی از انواع ویتامین‌های B و محلول در آب می‌باشد، به این معنی که در بدن ذخیره نمی‌شود و شما باید به صورت روزانه این ویتامین را دریافت کنید. ریبوفلاوین همراه با سایر ویتامین‌های گروه B مؤثر عمل می‌کند.

عملکرد ریبوفلاوین ( ویتامین B2 )
عملکرد ریبوفلاوین ( ویتامین B2 )

منابع غذایی ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

لیست غذاهای زیر شامل ریبوفلاوین می‌باشد:

  • محصولات لبنیاتی
  • تخم مرغ
  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • گوشت کم چرب (لخم)
  • اعما و احشا مثل جگر، قلوه و…
  • حبوبات
  • شیر
  • آجیل‌ها

 

آیا ریبوفلاوین کافی دریافت می‌کنم؟

 

بیشتر مردم ایالت متحده، ریبوفلاوین کافی را از غذایی که می‌خورند دریافت می‌کنند و دارای کمترین کمبودها هستند. اگرچه احتمالاً گروه خاصی از مردم در دریافت ریبوفلاوین دچار مشکلاتی می‌باشند:

• ورزشکاران گیاهخوار (به خصوص گیاهخواران سختگیر که فرآورده‌های لبنی و تخم مرغ هم مصرف نمی‌کنند)
• خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی و فرزندان آنان
وگان ها (کسانیکه هیچ فراودهٔ گوشتی نمی‌خورند)
• کسانیکه فراورده لبنی مصرف نمی‌کنند
• بیماران با اختلال ژنتیکی که باعث کمبود ریبوفلاوین می‌شود

اگر ریبوفلاوین کافی دریافت نکنیم، چه اتفاقی می افتد؟

اگر ریبوفلاوین کافی از غذایی که می‌خورید دریافت نکنید و یا بیماری خاص یا اختلالات هورمونی داشته باشید، می‌توانید دچار کمبود ریبوفلاوین شوید.
کمبود ریبوفلاوین می‌تواند منجر به بیماری پوستی، زخم شدن گوشه دهان، ورم کردن و شکاف برداشتن لب‌ها، ریزش مو، زخم شدن گلو، بیماری‌های کبدی و ایجاد مشکل در سیستم تناسلی و عصبی شود.
کمبود ریبوفلاوین شدید در دراز مدت باعث کاهش گلبول‌های قرمز خون (کم خونی-آنمیا) می‌شود که باعث ایجاد احساس خستگی و ضعف می‌شود؛ همچنین سبب ایجاد آب مروارید در چشم نیز می‌شود که روی بینایی اثر می‌گذارد.


مطالب پیشنهادی : 

کم خونی در افراد گیاه خوار

موز هدیه ای برای درمان و سلامت

مواد غذایی موثر در افزایش شیر مادر

پیشنهاد مطالعه
نکات تغذیه ای در التهاب مفصل (آرتریت)