امروزه رژیم های غذایی گیاهخواری در سراسر جهان محبوبیت زیادی به دست آورده اند. یک فرد می تواند به سبب دلایل اخلاقی که شامل حقوق انسانی، عوامل محیطی یا سلامت کاملتر است تبدیل به یک گیاهخوار شود.

گیاهخواری به مانند رژیم های دیگر غذایی مزایا و معایبی دارد که گیاهخواران باید از آنها باخبر باشند. رژیم غذایی گیاهخواری برای بخش هایی از بدن خطراتی ایجاد می کند که تهدیدی جدی برای سلامت بدن است.گیاهخواری

 مزیت و عیب گیاهخواری که باید بدانید 

مزایای فوق العاده گیاه خواری بر روی سلامتی بدن 

۱. فشار خون پایین  

۲. خطر مرگ و میر :

مشکلی در خوردن گوشت وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم گیاه خواری دارای مزایای بی حد و مرز است که گیاهخواران به طور کلی سالم تر و حتی طولانی تر زندگی می کنند.

طبق یک مطالعه عظیم، گیاهخواران ۲۰٪ بیشتر از دیگران زندگی می کنند. هیچیک از چربی های اشباع و کلسترول که شریان ها را مسدود نمی کنند، و گیاهخواران به طور کلی در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن قرار ندارند.

۳. کاهش آسیب به محیط زیست 

۴. کاهش خطر ابتلا به دیابت :

رژیم گیاهخواری احتمال دیابت شما را درمان نخواهد کرد. اما ممکن است بعضی از مزایایی بیش از یک رژیم غذایی غیر گیاهی را ارائه دهد. از قبیل کاهش خطر ابتلا به برخی عوارض مرتبط با دیابت و حتی ممکن است بدن شما به انسولین واکنش نشان دهد.

۵. درمان اضافه وزن ؛ مهم ترین بخش فواید گیاه خواری 

فواید کلی گیاهخواری:

  • رژیم های گیاه خواری، بدون کلسترول و عموما کم چرب هستند پس استفاده از این نوع رژیم این امکان را فراهم می آورد تا به پیشنهادهای داده شده مربوط به کاهش خطر بیماری های مزمن مهم از قبیل بیماری قلبی و سرطان عمل کنیم.
  • یکی دیگر از مزایای رژیم گیاه خواری جذب مناسب مواد معدنی است ؛ انواع لوبیاهای خشک و سبزی های برگ سبز منابع خوب آهن هستند. جذب آهن به طور قابل توجهی با مصرف غذاهای حاوی ویتامین ث همراه با غذاهای حاوی آهن افزایش می یابد.لوبیای سویا، عدس، لوبیا قرمز، نخود، لوبیای چشم بلبلی، آب آلو، برگ چغندر، دانه کنجد کوبیده شده، نخود فرنگی، انجیر، بلغور، کشمش، هنداونه، ارزن، کلم و… سرشار از ماده معدنی آهن هستند.
  • جذب قابل توجه ماده معدنی روی با رژیم های غذایی گیاه خواری را نمی توان نادیده گرفت ، شما میتوانید نیاز بدن به ماده معدنی روی را با گنجاندن غلات، حبوبات و مغزه ها در رژیم غذایی تامین کنند.
پیشنهاد مطالعه
رد تاثیر وعده غذایی صبحانه در کاهش وزن

معایب گیاهخواری بر سلامت بدن

۱. مسائل بهداشتی- تداخل بالقوه با شرایط موجود:

اگر شما برای تهیه مواد مغذی موجود در منابع حیوانی از طریق منابع گیاهی اطلاعاتی ندارید، به زودی کمبود پروتئین، B12، کلسیم، ویتامین D و دیگران را حس خواهید کرد.

۲. غذا خوردن می تواند یک چالش باشد:

غذا خوردن به عنوان یک رژیم گیاهخواری گاهی اوقات می تواند یک چالش واقعی باشد. بیشتر منوهای رستوران به سوی خوردن گوشتها متمرکز شده و پیشنهادات گیاهخواری آنها اغلب به غذاهای گوشتی بدون گوشت محدود می شود.

۳. گزینه های غذای گیاهخواری می تواند محدود بنظر برسد

۴. افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال:

می توان فرض کرد که خوردن گوشت سنگین خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهد، اما بررسی ای که در مجله آمریکایی Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، در این مطالعه خواهید دید، همه سرطانها در بین گیاهخواران نسبت به گوشتخواران کمتر بود، اما میزان بروز سرطان کولورکتال در گیاهخواران بیشتر از مصرف کنندگان گوشت بود.

۵. کمترین تراکم مواد معدنی استخوان :

رژیم های گیاهی می توانند سالم باشند، در صورتی که به خوبی متعادل شوند و اگر با غذاهای مختلفی مصرف شوند. با این حال، حذف محصولات حیوانی از رژیم غذایی (رژیم های گیاهی) باعث کاهش مصرف برخی از مواد مغذی ضروری می شود و ممکن است بر سوخت و ساز سیستم استخوانی بدن تاثیر بگذارد.

این امر در دوران کودکی و نوجوانی بسیار مهم است، زمانی که رشد و بازده استخوانی شدیدتر می شود. هدف از این امر بررسی تأثیر رژیم گیاهخواری بر تراکم استخوان (BMD) و غلظت سرمی متابولیسم استخوان است.

پیشنهاد مطالعه
مزایا و معایب رژیم فستینگ چیست؟
تاثیرات گیاهخواری بر بارداری و کودکان
تاثیرات گیاهخواری بر بارداری و کودکان

صرف نظر از فواید این رژیم باید توجه داشت که رژیم گیاهخواری برای برخی افراد مناسب نیست به خصوص گروه های آسیب پذیر مانند زنان باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان و ورزشکاران وجود دارد. 

در دوران بارداری و شیردهی با توجه به تامین رشد جنین و تغییرات بدن مادر باردار، نیاز به کالری، پروتیین ، ویتامین و مواد معدنی افزایش می یابد ولی ویتامین های ب۲، ب۶، ب ۱۲، اسید فولیک و عناصری مانند روی و آهن در منابع حیوانی بیشتر و قابل جذب تر هستند .

پس مادران باردار و شیرده که از رژیم گیاه خواری استفاده می کنند باید به میزان بالاتری از مغزها، حبوبات، میوه های خشک و محصولات لبنی یا در صورت امتناع از شیر سویا استفاده کنند.

درمورد کودکان نیز باید دقت داشته باشیم تا با وجود برنامه غذایی متنوع و کامل می توان رشد مناسب آنها را تامین کرد ، اما به علت وجود میزان زیاد مهار کننده های جذب در منابع گیاهی مانند فیتات که در غلات و دانه ها موجود است .

اگزالات که در اسفناج، ریواس، شکلات و بادام زمینی وجود دارد، سیترات موجود در مرکبات و تانات موجود در چای، به کاهش جذب مواد مغذی منجر می شود پس رژیم گیاه خواری در مورد کودکان بهتر است علاوه بر تامین پروتئین، لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار، سبزیجات برگ سبز و… را به رژیم غذایی شان بیفزایند.


خانم مریم سبکتکین

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

 


ادرس ۱: زرین شهر روبروی درب جدید بیمارستان جنب داروخانه دکتر پورمشهدی

شماره تماس زرین شهر  ۰۹۱۳۶۴۳۸۷۱۷ – ۵۲۲۷۴۸۱۸ – ۵۲۲۳۰۱۷۳

روزهای کاری زرین شهر شنبه تا چهارشنبه ۵ تا ۸


ادرس ۲ : اصفهان خیابان شیخ مفید کلینیک باران

شماره تماس کلینیک باران ۰۳۱۳۶۶۳۷۴۶۶

روزهای کاری اصفهان پنجشنبه ها ۳ تا ۵


ادرس ۳: باغبهادران کلینیک نوید مهر

روزهای کاری باغبهادران با هماهنگی قبلی


ارتباط با ما از طریق تلگرام @s_diet

کانال تلگرام:

 @sabodiet


پیج اینستاگرام :

rejim_darmani_saboktakin


آدرس ایمیل:

info@saboktakinclinic.ir