تقویت اراده در رژیم لاغری از مهم ترین نکات در کاهش وزن می باشد. بسیاری از مردم به دلایل مختلف نمی‌توانند در انجام تصمیمات خود ثابت‌قدم بمانند و اراده آن‌ها در میانه مسیر تضعیف می‌شود. علت می تواند تنبلی یا پشتکار کم باشد؛ اما در هر صورت راهکارهایی برای افزایش اراده در رسیدن به هدف وجود دارد. یکی از این اهداف رعایت رژیم لاغری و کاهش وزن است. در ادامه به روش هایی اشاره می‌شود که با عمل به آن ها می‌توانید اراده خود را هنگام داشتن رژیم کاهش وزن افزایش دهید.

۱-عادات مثبت ایجاد کنید

ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد اما در صورت مداومت در انجام وظایفی که به آن متعهد شده‌اید، می توانید آن‌ها را به بخش جدایی‌ناپذیر برنامه زندگی تبدیل کنید. در صورتی که برنامه کاهش وزن شما به یک عادت تبدیل شود، اراده شما در رعایت کردن آن حتی بعد از کاهش وزن نیز افزایش می‌یابد. چرا که رژیم گرفتن را باید به عنوان یک برنامه صحیح خوردن در تمام عمر خود در نظر بگیرید و فقط با این دید نگاه نکنید که چند روز یا چند ماه رژیم می گیرم و بعد دوباره به رویه قبلی خوردن برمی گردم. اگر واقعا یک چنین دیدگاهی نسبت به رژیم غذایی لاغری دارید مطمئن باشید بعد از کاهش وزن جزو آن دسته از افرادی هستید که دوباره وزن اضافه می کنند و این چاق و لاغر شدن ممکن است چندین بار در زندگیتان اتفاق بیفتد. پس ایجاد عادات مثبت آهسته غذاخوردن، مصرف فیبر کافی مانند سبزیجات قبل از غذا و … میتواند هم در کاهش وزن و هم در حفظ وزن کم شده به شما کمک کند. برای اطلاع از عادات مثبت می توانید از کارشناس تغذیه  خود کمک بگیرید.

 

۲-اهداف خود را یادداشت کنید

همیشه افراد با انگیزه و هدف قاطعی نزد دکتر تغذیه می روند و رژیم غذایی دریافت می کنند، اکثرا هم پایبندی در هفته های اول بسیار عالی است ولی بعد از گذشت چند هفته و یا شاید همان ماه اول تخلفات از رژیم شروع می شود و حتی ممکن است پایبندی به رژیم کاهش یابد و نه تنها فرد وزن کم نکند بلکه چون با گذشت ۲ هفته از شروع رژیم غذایی به علت کاهش متابولیسم بدن حتی با خوردن مقداری غذا یا تنقلات اضافه وزن هم اضافه کند!
یک تکنیک موثر برای جلوگیری از تخلف هنگام رژیم باید اهدافی که از ابتدا برای شروع رژیم داشتید را روی یک برگه یادداشت کنید و نکته مهم تر، یادآوری این دلایل به طور مکرر به خودتان است. به خصوص زمانیکه برای غذا خوردن هیچ وسوسه ای وجود ندارد. به دلیل اینکه، مرور دلایل کاهش وزن ملکه ذهن یا ضمیر ناخودآگاه شما می شوند و در مواقع وسوسه شدن برای خوردن، ناخودآگاه می بینید که دیگر به سمت غذا یا خوراکی نمی روید و یا بسیار آگاهانه و به اندازه می خورید.
علاوه بر این، می توانید هر روز خود را وزن کرده و کنار برنامه غذایی روزانه خود بنویسید. این مورد به شما کمک می‌کند به آگاهی بیشتری در مورد میزان تلاش و انگیزه خود دست یابید و در صورت نیاز مسیر پیش رو را اصلاح کنید. گاهی با بررسی نوشته‌های خود متوجه ایراداتی می‌شوید که شما را هوشیارتر ساخته و باعث افزایش اراده می‌شود. (البته در نظر داشته باشید که فقط در یک ساعت مشخص مثلا صبح ناشتا خود را وزن کنید، زیرا وزن در طی روز متغیر بوده و ممکن است با رعایت رژِم ببینید وزن کم نکردید ولی مطمئن باشید در روزهای بعد به نتیجه می رسید.)

پیشنهاد مطالعه
11 راهکار افزایش سوخت و ساز

۳-در تعیین اهداف واقع‌گرا باشید

اهداف واقع‌گرایانه‌ای در مورد کاهش وزن در نظر بگیرید. به عقیده متخصصین تغذیه، کاهش وزن اصولی باید تدریجی و پله‌پله انجام شود و اهداف به صورت کوتاه‌مدت تنظیم شوند. در صورتی که اهداف دوردست را در ابتدای کار در نظر بگیرید، احتمال شکست و کاهش اراده افزایش می‌یابد. برای افزایش اراده، لازم نیست در آغاز راه به بدن خود فشار بیش از اندازه وارد کنید زیرا این امر برای سلامتی نیز مضر است.

۴-آرامش خود را حفظ کنید

در مسیر دست‌یابی به هدف، آرامش خود را حفظ کنید و از استرس دور باشید. وسواس بیش از اندازه و استرس بالا باعث کاهش انگیزه و دور ماندن از مسیر می‌شود. از طرف دیگر استرس مزمن باعث افزایش هورمون کورتیزول شده و مانع کاهش وزن مطلوب می شود. هرگاه خود را دور از اهداف برنامه رژیمی دیدید، به عقب برگردید و پس از انجام اصلاحات لازم دوباره با انگیزه بیشتر ادامه دهید. برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید، اشتباهات خود را یادداشت کنید و در هر مرحله با دکتر تغذیه مشورت کنید. نقش او در دادن راه کارهای صحیح برای کنترل ولع های غذایی در افزایش اراده در رعایت رژیم شما بسیار موثر است.

پیشنهاد مطالعه
نه خوراکی مفید برای لاغری

۵-زمان کافی برای استراحت در نظر بگیرید

از برنامه‌ریزی فشرده بپرهیزید و در صورتی که تمرینات ورزشی را انجام می‌دهید، زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید. هرگاه احساس کردید توان خود را از دست داده‌اید، چند روز یا یک هفته استراحت کنید تا احساس آرامش خود را مجددا به دست آورید و اراده شما  بیشتر شود. برنامه های فشرده، توان جسمی و روانی شما را در ادامه دادن مسیر کاهش می‌دهد؛ پس بهتر است به ذهن خود استراحت بدهید تا دوباره اراده از دست رفته را بازیابید. در این مورد می‌توانید با مربی ورزش خود مشورت کنید.

۶- منفی بافی نکنید

مثبت‌اندیش باشید و خود را سرزنش نکنید. ممکن است در هر مرحله از مسیر سختی‌هایی را احساس کنید و احساس ناتوانی کنید؛ اما این مسئله به این معنا نیست که شما نمی‌توانید به یک رژیم لاغری عمل کنید. برای هر فرد این احتمال وجود دارد که نتواند تمام باید ها را رعایت کند و این کاملا طبیعی است. بنابراین به جای منفی‌بافی، سعی کنید از خودگویی های مثبت بهره بگیرید: «من نیز مثل سایر افراد می توانم و دلیلی برای نتوانستن وجود ندارد.» خودگویی های مثبت باعث افزایش اراده در رژیم می‌شود. می‌توانید در کنار یاری گرفتن از مشاور تغذیه، از روانشناس نیز کمک بگیرید.

۷-کم اما به دفعات بخورید

گرسنه ماندن به مدت طولانی باعث کاهش قند خون می‌شود که می‌تواند به پرخوری بینجامد. دکتر جونز معتقد است خوردن ۳ الی ۴ وعده غذا در طول روز از افت قند خون جلوگیری می کند. در صورتی که به مدت طولانی از خوردن غذا بپرهیزید و احساس گرسنگی به بالاترین حد خود برسد، اراه شما در طی کردن مسیر رژیم کاهش می‌یابد و نمی‌توانید به برنامه خود عمل کنید. مصرف حبوبات، لوبیا و ماهی که میزان متعادلی از مواد مغذی را داراست، می‌تواند به حفظ ثبات قند خون در رژیم شما کمک کند. با مشورت با کارشناس تغذیه رژیم غذایی متعادلی را در پیش بگیرید.


نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای ما ارسال نمایید.

خانم مریم سبکتکین

کارشناس ارشد تغذیه

رژیم درمانی اصفهان

رژیم آنلاین

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.
تماس با ما

راه اندازی رژیم آنلاین غیرحضوری در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی