بررسی نکاتی برای تغذیه تابستانی مناسب

در ادامه مطلب امروز سایت مریم سبکتکین کارشناس رژیم انلاین و رژیم درمانی اصفهان به بررسی نکاتی برای تغذیه تابستانی مناسب می پردازیم. در فصل تابستان سؤالی که در ذهن بسیاری از خوانندگان علاقه‌مند مجله مطرح است. این است که آیا تغذیه در تابستان نسبت به فصول دیگر تفاوتی دارد یا نه؟ و آیا لازم است در این فصل نکات خاصی را در مورد تغذیه رعایت نمود؟

در پاسخ لازم است توجه داشته باشیم که در فصل تابستان و به هنگام گرمای هوا تغییراتی در وضعیت زندگی افراد رخ می‌دهد. که در وضعیت تغذیه آنان می‌تواند اثرات مهمی بجا بگذارد از جمله آنکه:

  • به علت گرمای هوا و تعریق زیاد، میزان آب بدن کاهش‌یافته و در نتیجه شخص احساس تشنگی می‌کند و لازم است با مصرف آب کافی این کمبود را جبران کند.
  • در فصل تابستان به‌طورمعمول میزان تحرک جسمی و ورزش کاهش می‌یابد. زیرا افراد در هوای گرم تمایلی به پیاده‌روی و ورزش ندارند.
  • بسیاری از اشخاص در این فصل اشتهای کافی جهت صرف وعده ناهار ندارند و این وعده اصلی را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند.
  • افرادی که در برابر گرمای هوا حساس هستند معمولاً اشتهای خود را جهت صرف غذاهای پخته از دست می‌دهند. و تمایل بیشتر به غذاهای حاضری از قبیل نان و پنیر و طالبی یا هندوانه یا خیار و گوجه‌فرنگی و گردو و امثال آن پیدا می‌کنند
  • یکی از تبعات بسیار مهم فصل تابستان در خانواده‌ها، دیر شام خوردن و بافاصله کوتاهی بعد از شام خوابیدن است. این تغییر به علت بلند بودن روزهای تابستان و عادت به مصرف شام بعد از تاریک شدن هوا است.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : افراد چاق به این ویتامین نیاز ضروری دارند

  • مصرف نوشابه‌های گازدار خنک، به علت گرمای هوا، در بین افراد و بخصوص کودکان و نوجوانان بسیار رایج است و معمولاً این قبیل نوشیدنی‌ها را جانشین آب، دوغ و شیر می‌نمایند و در مصرف آن افراط می‌کنند.
  • بستنی جایگاه بسیار مهمی در برنامه غذایی افراد و بخصوص گروه جوان پیدا می‌کند. و مصرف مداوم آن عمدتاً در بین کودکان و نوجوانان شایع است.
  • در بین بسیاری از خانواده‌ها صرف شام در رستوران از تفریحات معمول شب‌های تابستان است. و در رستوران‌ها بیشتر از فست فودها استفاده می‌شود. که اکثراً چرب و شور بوده و فاقد ارزش تغذیه‌ای مناسب هستند.
  • حذف وعده‌های غذایی و عمدتاً وعده ناهار معمولاً از پیامدهای این فصل می‌باشد.
  • مصرف هله‌هوله‌های چرب و شور یا شیرین بخصوص توسط کودکان و نوجوانان در اوقات تعطیلی مدارس یا دانشگاه و فراغت بیشتر این گروه سنی که به‌طورمعمول موجب پرخوری، بدخوری و ریزه‌خواری می‌شود.
پیشنهاد مطالعه
راه حل افزایش اشتها در فصل سرما

در اینجا لازم است به تبعات تغییراتی که به علت فصل تابستان در زندگی و تغذیه افراد رخ می‌دهد و اثراتی که بر سلامتشان دارد، اشاره‌ای داشته باشیم:

نکاتی برای تغذیه تابستانی مناسب | رژیم آنلاین | رژیم انلاین

تعریق زیاد و از دست دادن آب بدن به علت گرمای هوا

در فصل تابستان به علت گرمای هوا عمل تعریق تشدید شده و مقداری از آب بدن از این طریق خارج می‌شود.

از دست رفتن آب بدن می‌تواند عوارض زیادی برای شخص ایجاد کند، ازجمله کاهش کارایی، احساس خستگی و کوفتگی، اختلال در انجام اعمال حیاتی داخلی بدن، در مراحل کم‌آبی شدید می‌تواند بسیار زیان‌آور و خطرناک باشد، لذا لازم است آب دفع شده از بدن حتماً از طریق مصرف آب کافی جبران شود.

حذف بعضی وعده‌های غذایی

یکی از تغییرات مهم در فصل تابستان در برنامه غذایی افراد، حذف برخی وعده‌های اصلی غذایی است. افرادی که در تعطیلات تابستانی بسر می‌برند به علت دیر بیدار شدن از خواب در صبح معمولاً وعده صبحانه را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند. نظر به اینکه شخص در صبح پس از برخاستن از خواب باید روز پرفعالیتی را ازنظر جسمی و فکری آغاز نماید. لذا نیاز به صبحانه‌ای کافی و مفید دارد. به‌این‌ترتیب وعده صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی را تشکیل می‌دهد پس هرگز نباید حذف گردد و یا به صبحانه‌ای ناکافی و مختصر اکتفا شود.

مصرف نکردن صبحانه موجب تمایل زیاد به مصرف هله هوله های چرب و شور شده و اختلالات زیادی برای شخص در بردارد. همچنین به علت کاهش قند خون، باعث پرخوری و بدخوری و مصرف غذاهای چرب و شور در وعده ناهار می‌گردد. پس مصرف صبحانه کافی، به‌عنوان‌مثال شامل نان و پنیر کم‌نمک و کم‌چرب، شیر کم‌چرب، مقدار متعادل عسل یا خرما و یک تا دو عدد گردو را فراموش نکنیم. برعکس عقیده نادرست برخی افراد که صبحانه باعث چاقی می‌شود. صبحانه کافی و مفید از پرخوری، ریزه‌خوری و بدخوری و تبعات نامطلوب آن، ازجمله چاقی پیشگیری می‌کند.

پیشنهاد مطالعه
نقش تغذیه در سیستم ایمنی بدن

استفاده از غذاهای حاضری در وعده ناهار

بسیاری از افراد در اوقات گرم روز غذاهای حاضری را جانشین غذاهای پخته می‌کنند. این امر معمولاً در وعده ناهار رخ می‌دهد. البته اختصاص یک وعده غذایی به موادی مانند نان و پنیر و طالبی یا هندوانه و امثال آن، مفید است. زیرا این مواد حاوی چربی کمتر و ویتامین و املاح بیشتر است. که موجب حفظ سلامت و شادابی و نشاط بیشتری می‌شود و ضمناً از یبوست نیز پیشگیری می‌کند. مشروط بر آنکه از نان‌های حاوی سبوس که به رنگ تیره هستند و پنیر کم‌چربی و کم‌نمک استفاده شود و ضمناً در مصرف این مواد افراط نشود.

مریم سبکتکین را در اینستاگرام دنبال کنید

دیر شام خوردن و بافاصله کوتاهی خوابیدن بعد از شام

این عادت نامناسب می‌تواند اختلالات و اشکالات زیادی برای شخص در بردارد از جمله آنکه:

  • به علت فاصله طولانی بین ناهار و شام، شخص اقدام به مصرف هله هوله های پرکالری و مضر می‌کند که منجر به چاقی و اختلال در سلامت می‌شود.
  • پرخوری در وعده شام و مصرف شام سنگین و پرکالری به علت گرسنگی زیاد و افت قند خون ناشی از فاصله طولانی بین ناهار و شام
  • اختلال در خواب و بی‌خوابی یا بدخوابی به دلیل انباشتن معده از غذا و سنگینی دستگاه گوارش
  • افزایش احتمال چاقی و بالا رفتن چربی‌های نامطلوب خون به علت عدم تحرک جسمی بعد از صرف غذای سنگین و معمولاً پرکالری در وعده شام

 

جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک کنید.


مطالعه بیشتر :

بررسی رابطه کاهش وزن با نوشیدن آب

کنترل تنبلی تخمدان با رژیم غذایی مناسب

نشانه ها و عوامل بیماری مسمومیت غذایی