بهترین وقت برای وزن کشی ،چه زمانی است؟

زمان مناسب برای وزن کشی | وزن شما در طول یک روز مدام در حال نوسان است و این یک امر طبیعی محسوب می شود و اصلا جای نگرانی نیست.اگر می خواهید زمان مشخصی از روز را برای وزن گیری انتخاب کنید، صبح بهترین زمان است. صبح ناشتا بعد از رفتن به سرویس بهداشتی و یا حدود ۲ ساعت بعد از صرف صبحانه می توانید خود را وزن کنید .دقت کنید همیشه برای وزن کشی از یک ترازو و از کمترین لباس ممکن استفاده کنید تا وزن شما دقیق باشد.

 متخصص تغذیه تهران دکتر مریم سبکتکین 

متخصص تغذیه تهران | 
 دلایل پنهانی برای اضافه وزن

چه زمان هایی ترازو وزن دقیق را نشان نمی دهد؟

  • وزن کشی بعد از فعالیت بدنی و ورزش کردن :

بعد از ورزش کردن از وزن کردن خود بپرهیزید چون اگر بلافاصله بعد از ورزش خودتان را وزن کنید،به دلیل از دست دادن مایعات بدن از طریق تعریق در حین ورزش، وزن شما پایین تر از حد معمول نشان داده می شود.حال اگر یک ساعت بعد از ورزش خود را وزن کنید می بینید که وزن شما افزایش یافته است دلیل این موضوع این است که بعد از ورزش ماهیچه ها در حال ترمیم و بازسازی هستند و حجم بیشتری می گیرند و به طور موقت وزن شما روی ترازو بالاتر نشان داده می شود.

  • زمان پریودی در خانم ها :

یکی از اشتباهات رایج،وزن گیری در زمان پریود می باشد.این دوره اغلب با افزایش وزن همراه است. در این دوره نیاز بدن به آب بیشتر می شود و آب بیشتری را جذب می کند پس وزن شما به صورت کاذب بالاتر نشان داده می شود. بهتر است سه روز قبل از شروع قاعدگی تا سه روز بعد از شروع قاعدگی خود را وزن نکنید.

پیشنهاد مطالعه
رژیم سیب زمینی را چقدر می شناسید؟

از طرف دیگر در زمان قاعدگی ، نفخ شکم زیاد می شود و همین موضوع باعث افزایش وزن به صورت کاذب می شود. در این دوران از مصرف مواد غذایی نفاخ مانند کلم،پیاز،سیر،حبوبات و….. بپرهیزید.

  • در زمان یبوست خودتان را وزن نکنید :

یبوست بین نیم تا ۲ کیلوگرم(در موارد شدید یبوست) می تواند وزن شما را به طور کاذب بالاتر نشان دهد که علت این موضوع این است که در این دوره احتباس مواد زائد در روده ها رخ می دهد.به محض این که این مواد زائد از روده ها دفع شوند ، وزن شما هم به حالت عادی بازمی گردد. برای درمان یبوست بهترین راه مصرف آب فراوان + فیبر(سبزیجات،غلات سبوس دار و….) می باشد.

متخصص تغذیه تهران | 
 انواع صبحانه

  • بعد از خوردن غذاهای کربوهیدراتی از وزن کردن بپرهیزید :

غذاهایی که حاوی کربوهیدرات هستند معمولا به دلیل اینکه آب جذب می کنند و در بدن موجب احتباس آب می شوند وزن شما را به طور کاذب بالاتر نشان می دهند. بهتر است قبل از وزن گیری وعده غذایی سبکی میل کرده باشید.

  • بلافاصله بعد از نوشیدن آب خودتان را وزن نکنید :

با نوشیدن یک لیوان آب حدود نیم کیلو به وزن تان اضافه می شود . پس قبل از وزن گیری از نوشیدن مایعات زیاد بپرهیزید.

پیشنهاد مطالعه
نشانه ها و عوامل بیماری مسمومیت غذایی