بهترین ویتامین برای پوست و مو

سلامتی پوست و مو ، تاثیر بسیار زیادی روی ظاهر افراد دارد. داشتن پوست شاداب و شفاف و موهای سالم و پرپشت، اهمیت بسیار زیادی برای افراد دارد. سلامت پوست و مو به عوامل زیادی بستگی دارد. مهمترین عوامل تاثیرگذار در زیبایی و سلامت پوست مو عبارتند از: عوامل ژنتیکی، سن، جنسیت، برخی بیماری‌ها، آب و هوا و محیط زندگی، کمبود برخی ویتامین‌ها، تغذیه و رژیم غذایی سالم، مراقبت و بهداشت پوست و مو،….

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در سلامت پوست و مو، مربو‌ط به ویتامین‌ها است. بدن انسان سالم به انواع مختلفی از ویتامین‌ها نیاز دارد، که هر کدام دارای خواص و فواید زیادی برای بدن هستند. برای سلامت مو و پوست، وجود ویتامین‌های خاصی از قبیل ویتامین دی، ویتامین بی، ویتامین آ، ویتامین سی و…ضرورت فراوان دارد. برخی از این ویتامین‌ها باید حتما به صورت روزانه مصرف شوند، یعنی باید حتما در رژیم غذایی روزانه فرد موجود باشند.

هر کدام از این ویتامین‌ها دارای اثرات ویژه‌ای روی پوست و مو هستند، به صورتی که، کمبود هر یک از ویتامین‌ها، می‌تواند روند طبیعی سلامت و رشد پوست و مو را دچار اختلال کند و در صورت توجه نکردن به علائم این کمبودها ممکن است فرد دچار ریزش مو مفرط شود که در این صورت ممکن است فرد نیاز به کاشت مو داشته باشد.

 متخصص تغذیه تهران دکتر مریم سبکتکین 

متخصص تغذیه تهران | سلامت پوست و مو

ویتامین‌های مورد نیاز پوست و مو

همانطور که گفته شد، یکی از اصول داشتن موهای سالم و براق و پوست شاداب و زیبا، دریافت ویتامین‌های ضروری به مقدار لازم است. ویتامین‌های مورد نیاز پوست و مو شامل ویتامین B، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین A است. در ادامه هر ویتامین و مواد غذایی که حاوی این ویتامین‌ها است به طور کامل شرح داده شده است.

ویتامین گروه B

  • منابع ویتامین: B1 شیر سویا ، هندوانه ، کدو سبز بلوط
  • منابع ویتامین: : B2 شیر ، ماست ، پنیر ، غلات و غلات کامل و غنی شده.
  • منابع ویتامین B3 :گوشت ، مرغ ، ماهی ، غلات غنی شده و غلات ، قارچ ، سیب زمینی
  • منابع ویتامین B5 :مرغ ، غلات کامل ، کلم بروکلی ، آووکادو ، قارچ
  • منابع ویتامین B6 :گوشت ، ماهی ، مرغ ، حبوبات ، توفو و سایر محصولات سویا ، موز
  • منابع ویتامین: B7 غلات کامل ، تخم مرغ ، لوبیای سویا ، ماهی
  • منابع ویتامین: B9 غلات و غلات غنی شده ، مارچوبه ، اسفناج ، کلم بروکلی ، حبوبات (نخود چشم سیاه و نخود) ، آب پرتقال
  • منابع ویتامین B12: گوشت ، مرغ ، ماهی ، شیر ، پنیر ، شیر غنی شده غلات و غلات

ویتامین A

گوشت گاو ، جگر ، تخم مرغ ، میگو ، ماهی ، شیر غنی شده ، سیب زمینی شیرین ، هویج ، کدو تنبل ، اسفناج ، انبه، طالبی، زردآلو ، کلم پیچ و شلغم و کلم کوهی. برخی از ادویه ها نیز دارای ویتامین A زیادی هستند از جمله پاپریکا ، فلفل قرمز ، کاین و پودر چیلی

پیشنهاد مطالعه
رد تاثیر وعده غذایی صبحانه در کاهش وزن

ویتامین D

ماهی قزل‌آلا، شاه ماهی و ساردین، روغن کبد ماهی کاد، کنسرو تن، زرده تخم مرغ، قارچ، شیرگاو، شیرسویا، آب پرتقال

متخصص تغذیه تهران | Vitamin E

ویتامین E

روغن جوانه‌ی گندم، بادام، کره‌ی بادام‌زمینی، فندق، تخم آفتاب‌گردان، دانه‌ی کاج، زردآلوی خشک، گرانولا، کیوی، فلفل دلمه‌ای قرمز یا سبز، خردل، مارگارین، گندم سبوس‌دار، پاپایا، کلم‌بروکلی، گوجه‌فرنگی، جعفری، زیتون، پونه کوهی.

پوست شما برای انجام وظیفه اصلی خود به تعادل مناسب مواد مغذی نیاز دارد: سدی که از بقیه بدن شما در برابر چیزهای خارج از آن محافظت می کند. برای کمک به حفظ ظاهر، عملکرد و احساس خوب پوست خود، آن را به خوبی از درون تغذیه کنید.

ویتامین‌ها برای پوست و مو چه فوایدی دارند؟

همانطور که گفته شد، از عوامل ضروری برای حفظ سلامت پوست و مو دریافت ویتامین به اندازه کافی است. هر کدام از ویتامین‌ها به نحوی به سلامت پوست و مو کمک می‌کنند. مهمترین فواید ویتامین‌ها برای پوست و مو عبارتند از:

ویتامین A

ویتامین A برای پوست بسیار مهم است، حاوی رتینوئیدها است، ترکیبی که کارهای مختلفی را انجام می دهد تا پوست شما را در بهترین شرایط نگه دارد. در اینجا به برخی از مزایایی که دکتر مرونال شاه مودی اشاره می کند اشاره می شود :

  1. تولید کلاژن و الاستین و سفت کننده پوست و کاهش خطوط ریز و چین و چروک پوست.
  2. جلوگیری از آسیب اشعه ماورا بنفش به پوست و کاهش لک‌ و هایپرپیگمانتاسیون
  3. دارای خواص لایه برداری ملایم و کمک به از بین بردن سلول‌هلی مرده پوست
  4. کاهش آکنه و جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست
  5. جوانی و درخشندگی پوست با تحریک فیبروبلاست‌ها
  6. متعادل کردن سطح چربی پوست و رفع آکنه و جوش
  7. محافظ از لایه درم و اپیدرم پوست
  8. تقویت فولیکول مو و کمک به رشد مو
  9. تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش مو
  10. تقویت ساقه مو و کمک به سلامت و ضخامت تار موها
  11. محافظت از پوست سر و جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر

متخصص تغذیه تهران | ویتامین b

  • ویتامین B

  • ویتامین B1 : تیامین برای پوست قرمز، تحریک شده، مستعد آکنه یا خشک مفید است. همچنین خطوط ریز و چین و چروک را بهبود می‌بخشد.
  • ویتامین B2 ریبوفلاوین: می‌تواند به بهبود رنگ پوست کمک کند، پوست را درخشان‌تر می‌کند و چربی پوست را متعادل می‌کند و از خشکی و آکنه جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین B3 نیکوتینیک اسید یا نیاسینامید: ویتامین B3 سیستم دفاعی پوست را تقویت می‌کند. کمک به محافظت از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیطی و بهبود پوست خشک و حساس.
  • ویتامین B5 اسید پانتوتنیک: جلوگیری از خشکی، تیرگی پوست، ویتامین B5 یک گزینه عالی برای حفظ رطوبت و لطافت پوست است. اسید پانتوتنیک همچنین پوست را شاداب می‌کند و قرمزی و التهاب پوست را کاهش می‌دهد.
  • ویتامین B6 یا پیریدوکسین: این ویتامین به کاهش اثرات عدم تعادل هورمونی، که منجر به بروز آکنه می‌شود کمک می‌کند. از B6 برای درمان آکنه، التهاب و قرمزی هورمونی استفاده می‌کنند.
  • ویتامین B7 یا بیوتین : بیوتین ظاهری طبیعی به پوست می بخشد و برای شفافیت و روشنی پوست‌های کدر و پیر مناسب است.
  • ویتامین B9 یا اسید فولیک یا فولات: باعث پاکسازی پوست می‌شود. برای درمان آکنه هم بسیار مناسب است.
  • ویتامین B12 یا کوبالامین: افزایش درخشندگی پوست از بین بردن لکه های تیره و کمک به یکدست شدن پوست.
  • ویتامینهای B2، B7، B12 و اسید فولیک همگی باعث افزایش رشد مو می‌شوند و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.
پیشنهاد مطالعه
چگونه غذا سالم بخوریم ؟

  • ویتامین D

  1. به محافظ از پوست در برابر آسیب نور خورشید کمک می‌کند.
  2. چرخه تکثیر سلولی را تنظیم می‌کند، و باعث جلوگیری از پیری زودرس می‌شود.
  3. دفاع آنتی اکسیدانی را برای مبارزه با رادیکال های آزاد مضر تحریک می‌کند
  4. تولید کلاژن را تقویت می‌کند که به سلول‌های پوست شکل و استحکام م‌ بخشد
  5. فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و در رشد مو موثر است.
  6. جلوگیری از شکستگی و آسیب به ساقه مو
  • ویتامین E

  • مرطوب کننده پوست و جلوگیری و درمان پوست خشک و پوسته‌پوسته پوست استفاده شود.
  • التیام زخم
  • پیشگیری از سرطان پوست
  • کاهش خارش پوست و واکنش‌های آلرژیک پوست و کاهش اگزما
  • جلوگیری از پسوریازیس
  • جلوگیری یا به کاهش اسکار پوست
  • پیشگیری یا درمان خطوط ریز و چین و چروک
  • پیشگیری از آفتاب سوختگی
  • سلامت ناخن
  • کمک به رشد مو
  • محافظت از پوست سر
  • جلوگیری از ریزش مو
  • افزایش درخشندگی مو

متخصص تغذیه تهران | سالاد در تغذیه سالم

شما ممکن است سالانه هزینه گزافی بابت خرید لوسیون‌ها و مرطوب‌کننده‌های پوستی، نرم‌کننده‌ها و روغن‌های تقویتی، لاک‌های تقویت‌کننده ناخن و مکمل‌ها و شامپوها و سرم‌ها مخصو مو، بپردازید. این محصولات روزبه روز گران‌تر می‌شوند. تا به حال به این فکر کرده اید جایگزین مناسبی برای آن بیابید. یکی از بهترین جایگزین‌ها، مصرف ویتامین و مواد غذایی حاوی ویتامین‌های تقویت کننده است.

رژیم غذایی عامل اصلی در وضعیت مو، پوست و ناخن شما است. کمبود ویتامین، باعث ایجاد اثرات منفی بر روی سلامت پوست و مو می‌شود. اگر تغذیه صحیحی داشته باشید، می‌توانید از زیبایی و سلامت طبیعی پوست و موی خود محافظت کنید. هنگامی که روزانه مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دریافت کنید، بدن شما عملکرد بهتری خواهد داشت. این امر به داشتن پوست هیدراته، موهای براق و ناخن‌های قوی کمک می‌کند. شما می‌توانید ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت پوست و موهایتان را با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها و یا استفاده از مولتی ویتامین‌های مختلف تامین کنید.