آیا زمان بندی برای صرف وعده های غذایی مهم است؟

زمان بندی برای وعده های غذایی | بدن ما دارای یک ساعت بیولوژیکی می باشد . و ریتم شبانه روزی دقیقی دارد که فعالیت های زیستی بدن را به صورت یک چرخه انجام می دهد. علاوه بر اینکه کالری مواد غذایی و غذایی که می خورید مهم هست. ساعت های غذایی نیز اهمیت زیادی دارد. در واقع باید برای غذا خوردن نظم داشته باشید. وقتی کارها روی نظم انجام بگیرد سالم تر و پرانرژی تر هستیم.

اگر شما سعی کنید وعده های غذایی خود را با ساعت بیولوژیکی بدن تنظیم کنید . و یک برنامه منظم برای صرف وعده ها داشته باشید . این کار باعث تنظیم هورمون های بدن،کنترل قندخون و کنترل وزن می شود. اگر به دنبال کاهش وزن هستید باید بدانید که دنبال کردن یک برنامه غذایی منظم،کم کالری و سرشار از مواد مغذی شانس شما را برای کاهش وزن بالا میبرد. هم چنین کسانی که با برنامه غذا می خورند . در مدت زمان بین وعده های غذایی کمتر احساس گرسنگی می کنند و انتخاب های منطقی تری دارند.

 متخصص تغذیه تهران دکتر مریم سبکتکین 

متخصص تغذیه تهران | زمان بندی مناسب برای صرف وعده های غذایی

خوردن وعده های غذایی در چه ساعاتی باشد؟

چند دلیل برای مهم بودن ساعت های غذایی :

مصرف وعده ها و میان وعده ها در یک برنامه غذایی منظم می تواند سیستم هضم و جذب افراد را بهبود بخشد. اگر هر روز در ساعات ثابت و مشخص غذا نمی خورید . به مرور زمان دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ شکم و سوء هاضمه می شوید. نکته اصلی این است که هر ۲ الی ۳ ساعت غذا مصرف کنید . تا به معده اجازه هضم غذاها را بدهید. اگر به اندازه کافی غذا نخورید . و یا یک وعده غذایی را حذف کنید،بدن انرژی مورد نیاز روزانه اش را دریافت نمی کند.

سعی کنید برای صبحانه،ناهار ، شام و میان وعده ها در طول روز ساعات مشخصی را تعیین کنید. با این کار بدن شما دقیقا می داند که چه موقع زمان غذا خوردن است . و این موضوع هم باعث جلوگیری از پرخوری و هم باعث بهبود سلامت گوارش می شود.

بهترین زمان ها برای صرف وعده ها چه زمانی است؟

  • صبحانه

اگر صبح ها وقتی بیدار می شوید گرسنه هستید . و میل به خوردن صبحانه دارید این نشانه خوبی است . و نشان می دهد که سوخت و ساز بدن شما در مسیر درستی قرار دارد. در واقع نشان می دهد وعده قبلی شما هضم و جذب شده و اکنون شما آماده دریافت وعده بعدی هستید. صبحانه،یک وعده غذایی مهم است که به هیچ عنوان نباید آن را حذف کنید. بهتر است در مدت یک ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه را میل کنید.

پیشنهاد مطالعه
برنامه غذایی ورزشکاران

بهترین زمان برای صرف صبحانه تا قبل از ساعت ۹ صبح می باشد. پیشنهاد می شود صبحانه ای که انتخاب می کنید . ترکیبی از غلات سبوس دار ، پروتئین و لبنیات کم چرب باشد . که تا ساعت ها شما را سیر نگه دارد . اگر در صبحانه از مواد قندی مانند شکر،مربا،عسل و…. به مقذار زیاد استفاده کنید . خیلی سریع دوباره احساس گرسنگی را تجربه می کنید.

  • ناهار

بهتر است ناهار ۴ الی ۵ ساعت با وعده صبحانه فاصله داشته باشد. ساعت ۱۳ الی ۱۴ ظهر زمان خوبی برای صرف ناهار است. یک ناهار خوب شامل کربوهیدرات پیچیده (برنج قهوه ای،نان سبوس دار و….) + پروتئین کم چرب(گوشت کم چرب ،مرغ ، ماهی و……) + چربی های خوب (زیتون،روغن زیتون و……) است .

  • شام

بهترین زمان برای صرف شام حدود ۲ الی ۳ ساعت قبل از خوابیدن است. دقت کنید شام را سبک انتخاب کنید . زیرا خوردن بیش از حد نزدیک به زمان خواب باعث افزایش قندخون و انسولین می شود . و همین موضوع باعث می شود که شما خواب راحتی نداشته باشید.

  • میان وعده ها

حدود ۲ الی ۳ ساعت بعد از صبحانه و دوباره ۲ الی ۳ ساعت بعد از ناهار ، یک میان وعده سبک و کم کالری میل کنید. میوه های تازه،مغزیجات،شیر و یا…….گزینه های مناسبی برای میان وعده ها در طول روز می باشند. دقت کنید هدف از خوردن میان وعده ها این نیست که به طور کامل گرسنگی شما برطرف شود . بلکه باید شما را تا وعده غذایی بعدی سیر نگه دارد . تا در وعده بعدی ولع بیش از حد برای خوردن غذای اصلی نداشته باشید.

پیشنهاد مطالعه
برای لاغری موضعی به چند جلسه استفاده از دستگاه لازم داریم ؟

متخصص تغذیه تهران | 
 زمان بندی مناسب برای صرف وعده های غذایی

با حذف وعده های غذایی چه اتفاقاتی در بدن ما رخ می دهد؟

۱.احساس خستگی

حذف وعده های غذایی ممکنه در کوتاه مدت باعث صرفه جویی در وقت شما شود . اما در نهایت این کار باعث می شود هورمون انسولین به سرعت افزایش پیدا کند . و قند خون شما کاهش یابد و احساس خستگی و بی حالی کنید . این موضوع باعث می شود دیگر تمرکز و توان کافی برای ادامه فعالیت های خود را نداشته باشید.

۲.تغییرات خلق و خو

حذف وعده های غذایی و به دنبال آن کاهش قند خون و احساس خستگی ،باعث تغییر حالات روحی و عدم کنترل عصبانیت در فرد می شود.

۳.ذخیره چربی در بدن

نخوردن وعده های غذایی باعث می شود که بدن فکر کند . که ما دچار قحطی زدگی شده ایم. بنابراین، برای اینکه ما رو از خطر قحطی حفظ کند . به جای مصرف چربی های بدن، آن ها را در بدن ذخیره می کند.

۴.می تواند منجر به پرخوری شود .

وقتی شما از خوردن یک وعده غذایی صرف نظر می کنید . بدن به طور خودکار با این کار هوس غذاهای فرآوری شده و بی ارزش می کند . و شما مدام میل به خوردن تنقلات پرکالری مانند چیپس،پفک و….دارید . که این موضوع منجر به افزایش وزن ناسالم در افراد می شود.

متخصص تغذیه تهران | 
 حذف وعده غذایی

۵.می تواند منجر به افزایش وزن شود .

Doan Salg Blake متخصص تغذیه در دانشگاه بوستون می گوید: حذف وعده های غذایی با هدف کاهش وزن بیشتر،می تواند نتایج معکوسی داشته باشد . به خصوص اگر صبحانه را حذف کنید. هم چنین می گوید: بدن شما ریتم شبانه روزی ۲۴ ساعته دارد . و باعث ترشح هورمون ها در طول روز می شود. اگر شما یک وعده حجیم در شب میل کنید . بدن برای ذخیره چربی ها نسبت به ساعات اولیه روز کارآیی بیشتری پیدا می کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در دانشگاه Helsinki نشان داده است . که کنار گذاشتن وعده های غذایی به افزایش وزن کمک می کند . زیرا مهم ترین نکته در مسیر کاهش وزن تمرکز کردن . در خوردن وعده های غذایی به طور منظم در طول روز می باشد.